Tack, ska kolla detta när jag kommer hem från Spanien. Det är allt jag behöver hos SEB (Eurokonto ska vara en engångskostnad som jag betalade för minst 7 år sedan). Potentiell besparing på 800 kr i hushållet…
Du växlar med största sannolikhet inte “avgiftsfritt”. Antagligen döljer de avgiften i en dålig växelkurs.
ECB, Europeiska Centralbanken, har en internationell växlingskurs. När man använder ett Mastercard eller ett Visakort och betalar i en annan valuta än SEK lägger Mastercard och Visa på 1% av denna kurs. Detta är inte något man kan komma runt.
Skulle du i detta fall använda ett kort med valutapåslag kommer banken dit ditt kort tillhör addera ytterligare mellan 1-3 procent i avgift. Har du ett kort utan valutapåslag undviker du denna avgift.
Varför är det i såfall bättre att välja lokal valuta när man ska betala med kort utomlands? Om det ändå dras en extra procent?
Uppräkningen till svensk valuta är ofta mycket högre än 1-2 % när du får förslaget i betalterminalen. 5-10 % är inte ovanligt.
Nej, Revolut har en exceptionellt bra växelkurs så länge du ligger under 10 kSEK per månad. Jag har kollat noga i en annan tråd. Och ja, jag har gratisversionen av Revolut.
Att betala i lokal valuta ger oftast lägre valutapåslag.
När du använder ditt kort utomlands blir du ibland erbjuden att välja mellan att betala i svenska kronor eller i lokal valuta. Generellt rekommenderas det att du väljer den lokala valutan.
Växlingskursen hos Mastercard eller Visakort är i regel bättre än det som den lokala butiken och banken lägger på för att växla ditt köp.
Nej, Revolut har en exceptionellt bra växelkurs så länge du ligger under 10 kSEK per månad. Jag har kollat noga i en annan tråd.
Jo, men den är ändå sämre än den officiella växlingskursen. Att den är bättre än de flesta andra aktörers växlingskurs gör inte att din växling är “avgiftsfri”.
En renhårig metod från samtliga aktörer vore att använda den officiella växelkursen och sen ange vilken avgift man tar ut. Då skulle det bli synligt för kunden.
Du kan flytta pengarna mellan Northmills Sparkonto till kortkontot.
Från kortkontot kan du “swisha” till bankkontot i din andra bank som är knutet till swish. Det går blixtsnabbt.
Kan Northmillkortet användas som mottagarkort i Vipps? Någon som provat?