Det beror väl på vad man har för affärer utomlands och vad man har för behov av tex euro. Verkar lämpligt att du gör din egen bedömning utifrån dina förutsättningar.
Ursprunget till diskussionen var om Revolut är ett bra alternativ som resekort och användarupplevelser - inte en jämförelse med Northmill. För dina behov har du säkert rätt i att Northmill är ett bra, kanske till och med det bästa alternativet.
Northmill är ett jättebra betalkort när man reser utomlands. Här är det i mitt tycke lika bra som Revolut.
Men Revolut är så mycket mer, även i gratisversionen. Du får nämligen en fullständig IBAN och stöd för SEPA Direct Debit vilket gör att du kan koppla utländska tjänster till det om du behöver. Jag har t ex Fulli-abonnemang som gör att jag inte behöver stanna och betala på franska, spanska och italienska betalvägar. Jag kör bara i Telepeage-filen och får sedan en faktura och direktdragning (autogiro) nästa månad.
För den som har en lägenhet i Spanien så kan det ersätta det spanska bankkonto som brukar krävas och som kostar 1000-2000 kr per år om man är non-resident. (Undantag finns).
Hmm jag kör bara apple pay via mitt SEB/Norwegian kort för att sätta in pengar på revolut. Aldrig haft problem?
Inte testat Northmill, Men revolut fungerar riktigt smidigt. Jag och Sambon använder även delat konto både vid resor o till vardags för att enkelt dela på kostnader.
Via Wise kanske. Tror de erbjuder svenskt kontonr. Sen från Wise till Revolut.
Jag har SEB som erbjuder internationell överföring i SEK. Vet att Skandia inte erbjuder det i SEK, inte Swedbank eller LF då heller tolkar jag det som.
Jo, Northmill är kanon men passar inte i just mitt fall.
Jag är ute efter ett kort som kan reservera ett belopp i euro när jag ska hämta ut en hyrbil. De accepterar dessvärre endast fysiska kort, så Nothmill är inte aktuellt.
Det kan du enkelt kringå genom att växla pengar på vardagar inför eller under din resa. Använder du inte upp alla pengar så är det ju bara växla tillbaka på en vardag igen.
Vad bra! Det har jag inte tänkt på Nu har jag två bra val utomlands. Så om man har både SEK och Euro på kontot så kommer rätt valuta att användas beroende på om man är ute och reser eller i Sverige så länge man väljer att betala i lokal valuta?
Nortmill har även fysiska kort, har beställt ett själv för de tillfällen det strular när man är utomlands och ska betala
Ja, det hade varit ett alternativ. Jag beställde också ett fysiskt kort från Northmill för ett bra tag sedan men de verkar ha leveransproblem. Gissar att det är kö sedan deras 101kr-kampanj.
Behöver en lösning som funkar direkt, och då är nog SEB kombinerat med ett befintligt Revolut-kort en ok lösning.