Nej, det är samma valuta SEK, skulle inte vara någon avgift. Revolut har Svensk IBAN, det är samma som du skickar pengar mellan Swedbank och SHB t.ex.
Kolla de första två tecknen i ditt Revolut-IBAN så ser du vilket land som det kommer ifrån.
Har du reskassan liggandes på ett konto utan vettig ränta ett par månader, så har du snart ätit upp vad du krånglade så för att spara in på växlingskurs och avgifter.
Jag gick all in och testade bankgiro > IBKR > N26 inför semestern, fast avgift på ~20kr som blir 0,2% av 10 000, och ännu mindre vid högre belopp. Bästa möjliga kurs, tajmad till en dipp t o m.
Summa summarum, jag hade sparat mer på att låta pengarna ligga hos Northmill med medelmåttig ränta och accepterat Visa:s växlingskurser när jag varit på plats.
Man ska inte bara göra det så bra som möjligt, man ska göra rätt sak också.
Nej, inte den individuellt IBAN. Revoluts licens och inre IBAN är Svensk.
Tror inte det, jag brukar spendera ca 25 000kr ( Hotelet betalas direkt med första växling) i södra europa varje juli och den kommer från min KF utdelning som jag får varje april-may.
Månadslönen investeras direkt ![]()
Planera rätt och Revolut kommer bli den endast lönsam väg i långsiktigt utan konstiga växlingssvgifter.
Jag kunde inte hålla mig och skaffade ett Northmill oxå. Kostar inget och tar ingen plats. Kan Swisha in på Northmill och föra över till Revolut. Case closed ![]()
Revolut använder litauiska IBAN för svenska kunder. Deras banklicens är också litauisk även om de är registrerade som bank i Sverige och ett gäng andra länder.
Deras konton är multivaluta, så går utmärkt att skicka SEK.
För vissa länder i Europa använder de lokala IBAN för att undvika diskriminering, trots att det är olagligt enligt EU-rätt.
Kan en bank registrera som bank i Sverige utan att ha Svensk IBAN??
Jag tror inte på det, även en vanlig löneslav med lönekonto får IBAN.
Är det någon som har testat att föra över pengar till Revolut via Curve och ett kort från exempelvis svensk storbank?
Har dock ingen erfarenhet av Swedbank, så vet inte om dem också krånglar med Curve.
Anekdotisk kan jag tillägga att Curve + Nordea Premium kreditkort genererade dubbel cashback i Sydostasien, dessutom på kontantuttag i bankomater. Kan tycka att fylla på Revolut eller ta ut pengar i bankomat borde vara likaställt.
Absolut, de har en europeisk banklicens. Att kunna verka i alla EU-länder är en grundpelare inom EU.
Om du kollar på ditt IBAN så börjar det på SE om det är svenskt. LT för Litauen. Revolut erbjuder som sagt ”lokala” IBAN i vissa länder men mig veterligen inte i Sverige. Oavsett är det samma Litauiska bank.
Att de kan hantera SEK har inget med licens att göra.
Och tack. Jag hade läst att de har SE IBAN i backande system och kunder LT IBAN och i praktiken gör de interna överföringar i betalningar mellan deras centraliserad SE IBAN till kundernas LT IBAN. Men kanske läste jag fel.
Ett par saker om Revolut som jag upptäckt.
För inte över € från Swedbank, då betalar man ju växlingsavg hos Swedbank.
Växla inte i Revolut på helgen så får man betala växlingsavg.
Det kostar inget att föra över Sek till Revolut från Swedbank om man använder sitt debit kort.
Jag har LT i början på mitt IBAN hos Revolut
Precis, Man måste växla bara under bankdagarna.
Samma med SHB ![]()
Går att föra över SEK som internationell betalning också. Det är en sk EU-reglerad betalning och kostar samma som SEPA, dvs 0kr