Bästa kreditkortet utan valutapåslag?

Jag är inte insatt i Revolut och det finns flera trådar om Revolut. Jag bara tog en artikel jag hittade om Revolut.

Detta gäller för alla kort:
ECB, Europeiska Centralbanken, har en internationell växlingskurs. När man använder ett Mastercard eller ett Visakort och betalar i en annan valuta än SEK lägger Mastercard och Visa på 1% av denna kurs. Detta är inte något man kan komma runt.

Skulle du i detta fall använda ett kort med valutapåslag kommer banken dit ditt kort tillhör addera ytterligare mellan 1-3 procent i avgift. Har du ett kort utan valutapåslag undviker du denna avgift.

Har varit i Grekland i år och har då passat på att jämföra att handla med Norwegian, Klarna och LF debit kort. Bäst kurs blev det med LF kortet.

Kontanter behövs inte här längre, hade med €30 ner och €30 hem.

Edit: tror inte att du ska stirra dej blind på valuta påslaget, var dom köper valutan från spelar också roll

Du behöver mycket cash i Tyskland. En hel del livsmedelsbutiker accepterar inte kort.

1 gillning

Kan det inte bero på när man handlade och vilken dag som transaktionerna bokfördes? Valutor har ju en tendens att åka upp och ned från dag till en annan.

Visst vill man slippa extra kostnader, men att kunna använda sitt svenska kort överallt i världen är ju en bekväm service. Precis som för andra tjänster är det rimligt att kortutgivaren tar betalt för detta. Valutaväxlingen kostar ju dem också pengar.

Att växla kontanter är inte heller gratis, och oftast dyrare än att använda kortet.

Visst vore det toppen med kort utan valutapåslag, men att betala en hundralapp eller så för en veckas semester på Rhodos är inget jag skulle gräva ner mig över.

Den möjliga fördelen med Revolut är att du har ett SEK-konto och ett EUR-konto, mellan vilka du kan växla väldigt billigt, 0,1-0,2% över referenskursen, och ett kort kopplat till båda. Så om du har växlat i förväg (med Revolut, inte Visa/Mastercard) får du en bra växlingskurs och inga ytterligare valutapåslag.

1 gillning

På vardagar är det väl 0% över referenskursen, åtminstone om du har något av deras betalda planer. För mig som har utgifter i både dollar och euro så har jag räknat fram att jag sparar mer per år än vad årskostnaden för Revoluts betalda plan är om jag jämför med en vanlig svensk bank.

Inte 0 vad jag har sett, men absolut fortfarande bättre kurs än många andra ställen. Möjligt att det är lägre för mer omsatta valutapar, jag har bara kollat på växling till och från SEK.

https://www.revolut.com/sv-SE/currency-converter/

Det var detta jag gick på: “Fees: No fees”

Så är det, de tar indirekt avgift på mid market rate

Korrekt. Revolut gör transaktionen i samma valuta som köpet görs, alltså finns inget för Visa/MC att växla. Sedan växlar Revolut själva (eller inte om balans finns i den valutan)

1 gillning

Så gör ju även Wise (växlar inga pengar vid “överföring”), men de utgår ändå från en valutakurs som har en differens till deras fördel jämfört med den officiella. Skulle bli mycket förvånad om inte även Revolut gör något liknande för någonstans måste ju en “växelkurs” komma med i bilden.

1 gillning

Hänger inte med på vad du menar med det här. Har du möjlighet att förtydliga?

Ja, Revoluts kurs har påslag även den

Jag använder Revolut då jag har inkomst i andra valutor än SEK. Betalar deras Plus för jag räknade för länge sedan och jämförde med DanskeBank, SEB och Wise och Revolut erbjöd alltid bästa currency exchange rate (fick mer SEK för mina utländska valutor). Det räckte t o m till att betala deras Metal plan (och det ingick andra benefits, såsom 20% cashback på visa hotel bokningar, resförsäkring och andra tjänster), som jag hade innan.

Ska man resa, kan man räkna utifrån budgeten till resan och kolla om det är värt.

Som andra sagt, det gäller dock att toppa upp sitt revolut konto och växla i förväg inför helgen. Under veckan behöver man inte tänka på det.

Jag har t o m vid ett tillfälle toppat upp SEK med SEB credit kortet för att ta ut kontant när jag befann mig i Spanien. Man hade en generös gräns till dagliga uttag utan avgift.

På detta sätter sjuter man fram betalningen tills när man kommit tillbaka från resan.

1 gillning

Jämförelse mellan Revolut (betalabonnemang därmed utan begränsningar) och Wise. Man kan se att Revolut har påslag, men fortfarande mindre än avgifterna hos Wise. Dock är Wise föredömligt på att visa dem.

Strålande. Jag skapade en tråd med frågor om just detta för en tid sedan men fick inte ett enda svar.

När jag var inne på Wise och Revoluts webbsajter och jämförde den överföring jag kommer att göra så var Wise bättre.

Men är det så att betalabonnemanget hos Revolut ger en bättre växelkurs än den som visas på webbsajten? Hur mycket kostar detta abonnemang för minsta möjliga bindningsperiod?

Det vore intressant med en mer ordentlig jämförelse mellan Wise och Revolut kort.

Tror det är samma växelkurs oavsett, men olika limits. Plus har 30k SEK per rullande 30 dagar tror jag. Premium och uppåt obegränsat. I premium och upp ingår även abonnemang på typ NordVPN, Tinder osv samt lounge vid försenat plan

@Ess
Till och från EUR/SEK. Skapligt nära varandra ändå.