Växla stor summa EUR till SEK (10+ miljoner)

IBRK har jag inte hört innan. men Revolut tror jag inte ett dugg på. Wise vet jag inte hur det funkar men när jag skulle handla lägenhet i spanien så växlade jag på nordnet, de tar 0,25% och det blir cirka 2-3 öre. Det bör bli samma kurs som Wise, det positiva är att jag kunde köra in euron direkt från eurokontot på Nordnet till mitt eurokonto på Swedbank helt avgiftsfritt och sen slussa dem till Spanien. Då 2017 fick jag massa beröm av Swedbank för iden och där och då var det bästa alternativet och också mkt enkelt. Man växlar flera ggr eller helt enkelt när kursen känns rätt. Jag sparade oerhört mkt jämfört med att göra en direkt överföring från Swedbank. Swedbanks växelkurs var inte bara usel, den är inte heller transparent så man vet inte vad man får för pris förrän efter man gjort betalningen. Swedbank är riktiga hasslare:(

1 gillning

Jag har haft Revolut i snart 10 år men har även Wise. Jag bor också i Asien nu och tidigare var Wise billigast men det senaste dryga året har Wise höjt avgifterna ett par gånger samtidigt som Revolut har sänkt sina avgifter. Revolut är nu därför bättre än Wise och Revolut är också en riktig bank. Revolut är alltså både billigare och säkrare än Wise.

Ingen kommer dock ens i närheten av IBKR men de stödjer bara ca 10 valutor, däribland SEK, EUR, USD. Därför skickar jag EUR vidare från IBRK till Revolut när jag behöver andra valutor.

1 gillning

Ett alternativ om han väljer IBKR som jag förordar är att köpa ETF’er för sina EUR direkt, då behöver han inte ens växla även om det bara skulle kosta drygt 200 kr i avgift för 10 miljoner.

Om han sedan vill ha dem i en ISK kan han flytta sina ETF’er från IBRK till en ISK i svensk bank.

Eller förresten, det går väl att skicka EUR direkt till ett valutakonto hos Avanza också, men bara kopplat till en AF. Däremot ska väl ETF’er sedan kunna flyttas in i en ISK.

Första frågan är alltså, vill du ens växla dina EUR @Sazza90 eller vill du köpa ETF’er för dem? ETF’er som har årliga förvaltningsavgifter på ned till 0,03%.

2 gillningar

*Hon. Tack för tankarna. Det kommer nog bli nödvändigt att växla hela summan till SEK då majoriteten ska plöjas in i en fastighet här i Sverige.

1 gillning

Kanske säljaren ska köpa hus i Euroland? Vem vet, kanske har du tur och får “växla” till referenskurs utan avgift :).
Skadar inte att fråga.

1 gillning

Kreativ tanke👍 Men jag råkar veta att säljaren har ambitiösa byggplaner i en svensk småstad

Det finns svenska banker som inte tar någon avgift alls, men att titta på enbart “avgiften” är totalt meningslöst. Bankerna sätter nämligen en egen godtycklig växelkurs som gör att det inte blir billigt, jag gissar att Nordnet använder en växelkurs som gör att det totalt blir dyrare än Wise.

2 gillningar

Men vilken växelkurs sätter de då? Det är den i kombination med 0,0002 % avgift som du ska jämföra med andra operatörer. Jag förmodar att det inte är speciellt billigt i den jämförelsen

Som sagt så använder de riktiga marknadskurser, jag jämför med vad google anger och får samma. Alltså inga fuskpåslag genom dålig kurs.

Vet inte vad du menar med google. Du måste gå till en sajt som visar växelkursen live för att kunna se vad en marknadskurs är.

Frågar du t.ex. se-banken så kommer de att påstå att de använder marknadskurser vid valutaöverföring.

Ja valutakurser är mycket klurigare än börskurser. Väldigt stor handel på många ställen

1 gillning

Gör bara en googlesökning på “1 SEK to EUR” så får du marknadskurserna i realtid.

En annan är denna:

1 gillning

Jag har gjort liknande från Asien, sparade 3 års lönespecar och lägenhets försäljnings papper, inga köp avtal eller el räkningar, tänkte inte på det, men det var inga problem.

Jag använde Wise, Revolut och direkt bank transfer, hemskt svårt att se vad som är bäst pga att det tar olika tid, DVS man vet inte vilken dag växlingen gjordes. Tror dock att Wise var bäst, men det var 2 år sedan så dom kanske har högre avgifter idag som någon sa, vet inte.

1 gillning

Tack för att du delar din erfarenhet. Hur kom det sig att du använde 3 olika plattformar?

Det är inte så svårt att se att Revolut är billigare än Wise idag men för 2 år sedan var det tvärtom. Bara att testa vilken kurs man får och räkna, skriv in samma belopp hos båda och jämför vid samma tidpunkt bara.

Men det gäller att vara vaksam för Wise har mer synliga avgifter, de ger bättre växlingskurser och tar betalt genom en synlig avgift, 9 kr fast avgift + en rörlig vill jag minnas.

Revolut tar däremot betalt genom sämre växlingskurser men har ingen synlig avgift för växlingen. Sedan tar de också en avgift för att skicka pengarna (till andra länder än ditt eget land) och den avgiften är synlig. Totalt sett blir Revolut billigare idag för de valutor jag använder men avgifterna varierar beroende på valutor.

Mest oärliga är Remitly. Första gången tar 0 kr i fast avgift och man får t.o.m. bättre kurser än marknadskursen för belopp upp till 15,000 kr! Men detta gäller endast första gången men jag har pratat med flera som blivit lurade av detta och är övertygade om att de är bäst, de jämför bara första gången och “vet” sedan att de är bäst trots att de är mycket dyra.

IBKR ligger dock i en helt annan klass och är bäst men avsikten är där att man ska investera pengarna hos dem och man kan inte ens växla belopp under 20,000 kr. Man får gör ett gratis uttag per månad och därefter har varje uttag en fast avgift, minns inte hur hög men rimlig.

2 gillningar

Gäller att jämföra både växelkurs och avgift, eftersom alla använder båda för att tjäna pengar. Wise brukar ligga bra till men på senare tid har www.xe.com varit bättre.

Disclaimer - Överför mest från USD till GBP/SEK

Många gör det men inte alla, men helt klart måste man kolla hur mycket man får totalt sett.

Vad menas med avgift?

Om TS ska avända €1M och köpa Sek är växlingskursen såklart viktig.

Sen görs transfer via sk SEPA/Europa överföring avgiftsfritt till lämpligt konto i Sverige.

Eller?

Olika tjänster tar betalt olika, bankerna tar normalt betalt via fast avgift + % på växelkurs, wise ger bra växelkurs men tar betalt %

Intressant tanke att hitta en valuta trader i Europa där du kan köpa valutan, sedan överföra via SEPA - vet du någon som gör detta? Dessutom trodde jag SEPA bara var för Euro och inte SEK.

Jag vet inte hur jag kan bli tydligare.

IBKR använder marknadskurser, inget påslag där genom sämre kurs alltså.
Det tar en avgift på motsvarande på 0,0002% eller minst motsvarande 2 USD.
Detta innebär att man växlar 1,000,000 EUR till SEK för ca 20 USD i total avgift.

Ett uttag per månad är gratis, gör man flera kostar varje extra uttag 50 kr.

Jämför vi detta med Revolut så tar de ca 0,3-0,4% genom en sämre kurs vilket då kommer kosta ca 30-40,000 kr för att växla 1,000,000 EUR. Viss skillnad mot drygt 200 SEK. Wise kommer bli dyrare. För så stora summor sin 1M EUR skulle jag känna tveksamhet att lita på Wise eller andra aktörer som inte är reglerade banker också. Hos sådana vill jag helst bara ha mindre belopp under kortare tider. Dock kan det vara möjligt att få specialavgifter när man har dessa belopp. Revolut kanske kan vara beredda att ge bättre kurser om TS frågar dem.

Avsikten med IBRK är dock inte att erbjuda växlingstjänster bara utan det är att kunderna ska använda pengarna för investeringar på börsen där. De skulle knappast gilla om man bara kör växlingar där men om TS gör det en gång så är det väl inget de kan göra åt saken. Man kan heller inte växla små belopp där men det är inget problem för TS med 1M EUR.

IBKR skiver följande för uttag av SEK till Sverige

One free withdrawal is allowed per calendar month. Subsequent withdrawals using this method will incur a fee of SEK 50.00 at IBKR. Your bank may charge a fee for an incoming wire.

3 gillningar