Väldigt intressant. Vilka står bakom IBRK? Låter ju nästan för bra för att vara sant. Finns det någon gräns på uttag?
IBKR är en av världens största aktörer för handel med aktier, fonder och andra värdepapper.
De är inte en bank men pga deras storlek och långa historia, 47 år, vågar jag lita på dem. Jag har skickat flera miljoner SEK dit och fortsätter med mer varje vecka.
Jag håller nu på och byter från Avanza och Nordnet till IBRK för mina investeringar, men de har inte ISK förstås så för många svenskar faller de bort som alternativ pga detta.
Någon uttagsgräns känner jag inte till, borde inte finnas men alla banker och andra aktörer måste förstås följa regelverk om AML om de misstänker skumma transaktioner. Dunkar man som ny kund in 1 million EUR, växlar till SEK och tar ut allt samma dag finns förstås möjligheten att larm triggas. Ett alternativ är att prata med de innan och fråga om detta är okej.
Om någon är intresserad kan jag ge en invite som ger en belöning till oss båda om man blir kund och äger minst ett värdepapper där. Men då bör det vara en kund som vill vara investerare där.
Earn USD 200 per referral.
Referred Client will earn up to USD 1,000.
- Earn USD 200 cash for referring a friend to Interactive Brokers.
- Your friend can also earn up to USD 1,000 in IBKR stock (NASDAQ: IBKR).
- You can receive up to 15 referral bonuses during a year and 30 referral bonuses during a lifetime.
Jag menade revolut/wise jämfört mot bank, för revolut och wise växlar du med en knapp tryckning, men inte om du överför från land A till land B via bank.
Ja det är sant, väldigt svårt att se vad det kommer kosta från svenska banker då det inte redovisas i realtid. Detsamma hos Nordnet och Avanza, du vet inte vilken kurs du kommer få där.
Nej de gör de inte. De lägger på 0.075% på den kurs de får hos underleverantören. Då 2017 så var Nordnet det bästa. Nu vet jag inte men precis som det står här så måste man jämföra, det är bara att växla en liten lilten summa på två tre ställen samtidigt för att få ett exakt svar. jag minns bara att det var vansinnigt stor skillnad mot en överföring direkt via Swedbank just då. Är sugen på att höra resultatet när någon testar. Eftersom jag har ett valutakonto hos Swedbank så är det skönt att kunna föra över direkt i euro till Spanien om man behöver.
Överföring från Nordnet direkt till Spanien gick inte så fick studsa dem hos Swedbank när de var växlade och klara
Citat
Då är det intressanta vilken kurs de får hos underleverantören. Ifall den inte är mid market kurs så kan det bli förhållandevis dyrt.
Glöm inte ha papper redo för kontroll.
Har vänner som sålt både fastigheter och bolag utomlands där dom gjort överföringar från allt mellan 5M till 50M. Vid varje överföring har det blivit kontroll.
10 miljoner är långt över gränsen där alla transaktioner i normala fall specifikt kontrolleras. Regeln säger att man skall vara beredd att förklara exakt var pengarna kommer ifrån från summor över 10k Euro. Kommer du upp i multiplar av det, och det inte är del av en regelbundern ström så kommer du kontrolleras.
När det gäller att råka ut för kontroll vid flytt av pengar till Sverige är förmodligen sannolikheten mycket mindre ifall man använder en tjänst, som t.ex. Wise, där ingen utlandsöverföring äger rum. Pengarna kommer till bankkontot med en inrikes-överföring.
Det är ingen annan valuta som skall betalas ut. Det är ju därför man växlar.
i Mitt falll växlade jag från SEK till EUR och det kostade exakt 0kr att föra över dem till Swedbank. Sen förde jag över dem till mitt spanska konto. Det var ingen betalning så jag tror inte jag betalde något för det heller.
I detta fall är skall det ske tvärtom, dvs, man för över pengarna till nordnet och växlar dem till SEK. Föra över från Nordnet gör man sedan till ett eget föranmält konto.
Även Wise verkar använda sig av Nordnet för växling.
jag förstår ej riktigt Wise´s roll här. Vad tjänar de pengar på om de varken växlar eller tar betalt för att överföra?
Nu ser jag prislistan. Wise verkar vara rena rånet. Deras tjänst löser man lätt själv gratis.
Wise affärside är att inte utföra någon växling överhuvudtaget. De har bankkonton i olika länder, när en överföring initieras överför avsändaren pengar till Wise konto i avsändarlandet och Wise överför pengar från sitt konto i mottagarlandet till mottagarens konto. Ingen utlandsöverföring sker.
På vilket sätt löser du den själv gratis?
Hur menar du? 0,25% * €1M = €2500
Intressant. Är det här helt lagligt i Sverige?
Det låter ju som ett sätt att underlätta pengatvätt.
Den här typen av internationella tjänster har väl funnits under lång tid och är nog svårt för ett land att förbjuda.
Grunden till att de här företagen finns är ju att storbanker sett internationella överföringar som ett sätt att tjäna pengar på sina kunder, är förmodligen ingen större kostnad for inblandade banker ifall man överför mellan SEB och SHB eller mellan SEB och Deutsche bank. Att bankerna tar betalt för detta är “because they can”, det borde inte vara tillåtet. Jämför med EU-roamingen för mobilanvändning.
Det är klart Wise’s affärsidé är laglig. De har konton i olika länder och kan därför göra snabba utbetalningar eftersom pengarna normalt sett aldrig passerar gränsen. Men du köper en valuta av dem, inget konstigt.
Men om deras valutaströmmar oftast går i samma riktning så kommer de förstås få slut med pengar i mottagarlandet tids nog och då måste de skicka pengar åt andra hållet för att jämna ut balanserna. T.ex. är det många som skickar pengar från Sverige till Thailand men väldigt få som kör åt andra hållet. Då blir det stora insättningar hos Wise i Sverige och stora uttag från deras konto i Thailand.
Lite samma upplägg som hawala-systemet.
Eller samma upplägg som valfri internationell bank, för den delen …