När det gäller så stora belopp föredrar jag traditionella banker och IBAN/SWIFT.
Små belopp möjligen,möjligen om det inte finns några andra alternativ, men min personliga erfarenhet av WISE är urusel.
Jo, jag har funderat lite på detta. Kommer nog att rekommendera att de överför sin del själva då det inte verkar speciellt komplicerat.
/
En ny konkurrent i detta utrymme med fasta avgifter (!) är Atlantic Money. Inbjudningslänk.
Wise är supersmidigt. De använder i sin tur lokala banksystem med så överföringen går snabbare och växelkurserna brukar vara bättre än svenska storbanker. Du kan även få ränta på kontot för större valutor som euro och dollar.
Inte testat mot Asien men USA och utanför EU.
Jag kontrakterar för ett internationellt företag och använder Wise för alla mina inkommande USD-betalningar. Fungerar perfekt. Använde den även för att föra över mitt sparande från ett annat land efter att ha flyttat till Sverige, då det hette “TransferWise”.
Nästan exakt samma historia för mig. Förde över till Sverige när det hette Transfer-wise. Mina kunder betalar mitt svenska bolag via Wise. GBP i mitt fall, inte USD.
Jag har skickat 460 euro till Georgien som lokala sparbanken inte ville skicka till. Det gick smidigt. Men dom tog 23 euro mer betalt än vad som stod när jag initierade överföringen. Så bara 437 euro kom fram.
De står på Wise när du skickar exakt hur mycket avgift de tar och till vad. Du kan även låsa växelkursen några dygn.
Skulle gissa på att de var en annan bank som tog den extra avgiften om de inte stod nått annat.
Tex om man skickar till SEB i Sverige, med svenska kronor, inom EU (som de skriver är gratis) så tar SEB några kronor i avgift för att ta emot dessa pengar. Åtminstone till företagskonton