Heta tipset är att du ser till att din svenska bank vet hur mycket pengar som landar på ditt konto och ungefär när, samt om / vilka dokument de kan behöva för att ta emot transaktionen. Dvs så pengarna inte fastnar i något penningtvätts filter
Jag använder Nordnet till att köpa Eur från ett vanligt aktiekonto. Överförs sedan gratis till EUR konto i Handelsbanken (erbjuds gratis om man är kund i Handelsbanken).
Från Handelsbanken kan man göra gratis SEPA överföringar till Spanien. Man kan också använda kontot som betalkonto till autogirobetalningar i Spanien. Man behöver alltså inget bankkonto i Spanien även om man har lgh i Spanien.
Mellan banker inom Europeiska unionen är SEPA-överföring standard. Det är normalt sett avgiftfri. Det kan finnas en maxgräns för beloppet, till exempel 50 000 EUR. Du kanske måste göra flera överföringar.
SEPA är inget i sig som kostar utan det är din bank som tar betalt. Problemet med SEPA är att det är svårt att få ett pris från sin bank medan tex Nordnet har ett pris för växlingen. I mitt fall var SEPA oerhört dyrt jämfört med att växla hos Nordnet för 0.075% vilket nästan är gratis.
Tanken är att göra överföringen i EUR till ett EUR-konto i Sverige, det vill säga utan kostnad för valutaväxling. Efteråt kan man söka efter det bästa alternativet för att göra växlingen.
Absolut, ta hem pengarna och låt de vara i EUR. Tror du kronan skall fortsatt stärkas så bör du skynda dig att växla. Jag har ej lyckats hitta billigare växling än nätbankerna. Dock kunde ej tex Nordnet skicka mina Euro direkt till spanien, och inte heller ta emot dem, så du tar dem till din bank, sen för du över dem i euro från din bank till nätmäklaren, och växlar där. SEPA-överföring till ditt svenska konto, då blir det dyrt. Banken kan inte ens svara på hur mkt det kostar på en enkel fråga tyvärr.
Vi gjorde en jämförelse dagligen i en månad avseende kurser och avgifter för Currencies Direct, Wise och vår nätbank.
Wise har stor rabatt på första överföringen, men även utan den var de billigast. Dock skilde det inte allt för mycket mellan vår egen bank och Wise medan CD var mer än dubbelt så dyr så de gick bort helt och hållet.
Vi hade dock inte hunnit öppnat något konto hos Wise ännu när vi fick frågan från köparna om vi kunde skriva tidigare än planerat. De ville in innan jul, men egentligen skulle vi skrivit sista januari. Vi var klara med utflytten så oss passade det bra och mitt i alltihop kändes det för komplicerat att sätta oss in mer i Wise, så vi valde det välkända - vår egen bank😊
Låter som om jag är sponsrad av wise på det här forumet… det är jag inte! Men vill påstå att wise är inte svårare än typ en parkeringsapp att lära sig, den har så få funktioner. Min vanliga bank är mycket mer komplicerad. Så det är absolut inte värt att ta en något sämre kurs att slippa fixa en ny app i det fallet när det gäller miljonsummor.
Så kan det vara och bra för den som har en försäljning framför sig att veta, men vi som stod med en förfrågan kl 11 om vi kunde skriva kl 13 när det fanns en ledig tid hos notarien valde det vi kände oss mest bekväma med just då. Men blir det fler utlandsaffärer kommer vi absolut att överväga Wise.