Vid summor större än 150 000 behöver man ringa in till banken för att göra en överföring.
Då kommer per automatik alla frågor var pengarna kommit ifrån. Jag förstår att de vill försäkra sig om att pengarna är vita men kan ändå tycka kontrollen är lite väl… mja kontrollerande. Varför ska de t.ex. Vad pengarna kommer att användas till? Alltså syftet med överföringen. Behöver de verkligen veta det?
En följdfråga i detta blir vad maxgränsen istället går vid överföring om det ist görs via bankid på kort. Någon som vet om det är en skillnad och varför?
Tror jag brukar få frågor någon gång om året/vartannat år rutinmässigt från vissa av bankerna. Misstänker att det man svarar där sedan påverkar när bankerna ställer mer frågor för vissa transaktioner.
Med tanke på hur mycket jag stuvat om i min ekonomi sen i somras är det lite konstigt att jag inte fått fler frågor.
Det du har råkat ut för är Finansinspektionen regler till bankerna för att undvika penningtvätt.
Tro mig, i princip alla banktjänstemän hatar dessa frågor, men är tvungna att ställa dem. På ren svenska; bankerna struntar i varifrån pengarna kommer, men Swedbank mfl är livrädda just nu.
När mina föräldrars hus brann ner vår det ett rent helvete för de på alla sätt och vis och sen kom det uppepå det att pengarnas ursprung inte gick att redovisa längre. Det fanns ju inga papper kvar. Det (pengar som redan var på banken). Ingen dator, mail, pärm, rubbet är borta. Jag själv får frågor varje gång jag pratar med banken. Min upplevelse är att det är stelbent.
Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan 150 000 med mobilt bankid och 10 milj med bankID på kort?
Jag förde nyligen över 500 000Kr genom min bank (LF) på 100 000Kr på 5 transanktioner. Har inte blivit uppringd eller behövt ringa någon. Jag tror de lagt en begränsing på 100k för 150k fungerade inte.
Men jag tycker alltid de här frågorna varit lite lustiga. Som att en brottsling inte har en plan för att hantera det liksom? Känns som att frågorna mest är till för att det ska se ut som att banken försöker göra något åt det.
Jag fick ingen fråga när jag förde över 200.000 kr från Swedbank till SBAB förra veckan… men tidigare har jag upplevt begränsning vid 150.000 kr per transaktion. Vad kan det bero på? Nya regler i år?
Du ska nog vara försiktig med detta. Att dela upp en större transaktion i mindre transaktioner för att komma runt att transaktionen flaggas kallas för ’structuring’ och kan vara olagligt beroende på avsikten med handlingen.
Vi har flyttat runt pengar rätt häftigt senaste året dels pga bostadsköp och dels pga omstrukturering av sparande … vi har delat upp det i poster under 150 k och för vissa banker också undvikit vecko-max-gränser men inte haft någon kommentar alls.
Vi har även flyttat hem pengar från utlandet när vi jobbat där. Likadant där så flaggas alla flyttar hem till Sverige till Skatteverket över 150 k men inte heller där några frågor.
Jag tror att de har ett system som flaggar transaktioner men sen när man tittar på dem så ser de att det är mellan makar eller till egna konto så är det ingen som bryr sig för det är inte misstänkt så att säga
Låter konstigt. Är det utlandstransaktioner? Mellan svenska banker så clearas det manuellt om det rör sig om flera miljoner (iaf. den info jag fått tidigare). 150k kan de reagera på vid utlandsbetalning, men mellan svenska konton låter det konstigt. När det är “inne i systemet” brukar det inte vara några problem, möjligen om du är ny kund och det plötsligt börjar ske stora (nåja) transaktioner på ett helt nytt konto.
Jag fick frågor från SEB när jag nyligen hade öppnat, andra svenska banker har aldrig ställt frågor.
Men har man ärliga avsikter är det väl inga problem då. Har man bara en bra motivering i händelse av att frågan ställs ser jag inga problem. Ingen ställer frågor för att bråka utan för att det åligger dem.
Stort fokus finns på kontanter. Sätter du in över disk skall frågorna komma på belopp i 10 000 kr klassen.
Insättningar i insättningsautomater granskas via dator, och kan också bli föremål för frågor.
Är det fråga om överföringar mellan bankkonton pratar vi om helt andra större belopp.
Jag gjorde överföring från SEB igår, på över 150k, med mobilt bankid. No questions asked. BankID på kort används bara för att förnya mobilt BankID i mitt fall
En gång för några år sedan när jag använde en utländsk aktör så gick det utmärkt att föra över 150k från SEB till utlandet utan kontroll. Lika så när det var dags att hämta hem det igen från utlandet. Jag vet inte vad jag gjort, men de verkar lita på mig.
Enda gången jag fått frågan var när ett bolag i UK köpte en sak av min stackars enskilda firma för 10 år sedan och beloppet låg runt 10k pund.