Maxgräns vid överföringar och bankernas ständiga utfrågningar

Tror skillnaden mellan BankID på kort och mobilt BankID är mer teknisk. Jag har bara mobilt och har fått verifiera ovanligt stora (50-100 tkr) transaktioner med SMS-kod.

Jag antar att det ses väldigt olika på om det är mellan egna konton och till någon annans konto ur ett KYC-perspektiv.

Så länge motiveringen inte är: “Jag vill slippa en massa jobbiga frågor från banken”… :grinning:

Nej, med utlandsöverföringar är det Skatteverket som registrerar via banken att det skett en överföring över 150 k.

Mellan sina konto finns det olika restriktioner på storlek beroende på om man använder BankID eller Dosa. BankID är rätt ofta begränsat till 150 k per gång.

Sen kan även banker ha olika regler. Nordea har tex. en gräns på max 250 K per dygn.

Ja precis, den på SEB, jag talade med sa också det. Med BankID på kort har man säkerhetsprogram på datorn ist.

Sen så har de på kundtjänsten i åtanke att det är bluff också. Fel person som vill göra transaktion (när man ringer in).

Flyttade från Lysa till Avanza, borde vara ok. De borde ju kunna se mottagare och sändare tycker man. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag har gjort 3 stora överföringar de senaste åren, jag fick frågan första gången (De ringde up efter ajg initierat transaktionben via interentbanken) men inte de två följande gångerna. De två senaste transaktionerna var till andra ställen än den första.

Bullionvault, Kraken och Nordnet.

De kunde rimligtvis se att det rörde sig om samma pengar då pengarna kom tillbaka från det ställe jag skickade pengarna.

Att de inte frågade följande gånger känns rimligt.

Precis det jag tänkte svara, men du hann först :grinning:

KYC (Know Your Customer) är ett legalt krav från FI och bankerna är inte så där jätteglada över att efterleva det för att det kostar en massa. Den kostnaden får vi som kunder betala.

Jag har t o m varit med om att bli nekad att föra över pengar till ett visst land, helt galet. Som om alla i landet var kriminella :thinking:

Jag hade aldrig varit med om det här tidigare förrän helt nyligen. Jag har Länsförsäkringar bank och har då och då flyttat över pengar mellan olika sparkonton hos olika aktörer beroende på var räntan är bäst och då måste pengarna alltid mellanlanda hos LF. Aldrig varit några problem att flytta upp till kanske 700-800k.

Men nu när jag skulle föra över ca 500k för någon månad sedan så fick jag ett meddelande om att jag nått maxgränsen när jag överfört kanske 150-200k och att jag måste kontakta min bank om man vill föra över mer… Mailade (telefonkön närmare en timme lång) och fick ett i mitt tycke spydigt och otrevligt svar där de hälsade att jo max är 250k per 7-dagarsperiod (inget svar på om detta var nytt) och att visst jag kan ju ringa eller komma in på banken och be om att få föra över mer av mina (egna vitt intjänade!) pengar men då ska jag vara medveten om att jag kan komma att få svara på frågor om varifrån pengarna kommer (WTF). Som om jag vore någon jäkla kriminell individ under utredning istället för en vanlig arbetande löneslav där varenda krona ju redan satts in på samma jäkla bank via samma arbetsgivare så en enkel algoritm borde kunna säga dem var pengarna kommer från. Sjukt provocerande.

Jag är helt för att sätta dit kriminella som tvättar pengar men det här är ju löjligt.

4 gillningar

Någon algoritm har ansett ditt beteende som ovanligt, och därmed finns en risk att du behöver styrka var pengarna kommer från. Jag tror inte banken ser dig som en “jävla kriminell individ”. Att flagga ovanliga transaktionsbeteenden är ett av bankens många metoder för att sätta dit kriminella som tvättar pengar.

Jag tycker att det är ett litet pris att betala för att komma åt de stora aktörerna som sysslar med kriminell verksamhet och tillhörande penningtvätt. Jag skulle aldrig ändra mitt beteende i syfte att “komma undan” bankernas filter, det verkar ju då dessutom som om man har något att dölja, utan litar på att de har regler som är lämpligt utformade för syftet.

2 gillningar

Det är så det borde vara tänker jag men också att det är en dålig algoritm eftersom det handlar om samma pengar som först kommit in på kontot idag form av lön från stor offentlig arbetsgivare och sedan gått vidare till någon stor sparaktör, tillbaka från densamma och ut till en annan dito osv.

Jag har god insyn i frågor om penningtvätt, och de flesta banker har svårt att ta fram en algoritm som enbart hittar de riktiga skurkarna och inte vanliga flitiga sparare. Tyvärr hjälper inte det dig (eller mig), och det finns aldrig någon anledning att bli illa bemött oavsett vad ärendet handlar om.

2 gillningar

Detta har varit vanligt ett par år? Tror inte det är någon som är speciellt utpekad eller anklagad, utan att det generellt sett är så att bankerna fråga när större summor pengar flyttas till och från deras bank.

När jag sålde stugan fick jag också fylla i alla frågor, kändes helt ok och tog kanske 3 minuter. Med tanke på de äckligt stora summor som kriminella ligor, oligarker och andra fuskare i Europa och i övriga världen kommer undan med, så hade jag varit mer förbannad om de inte haft dessa rutiner.

Om man sen känner att man behöver flytta stora summor flera gånger under en kort period, så kanske man kan ta en dialog med banken och helt enkelt förklara varför, så kanske man slipper fylla i frågorna varje gång?

Nej jag känner mig inte speciellt utpekad bara det att det dels var något helt nytt för mig och har fungerat bra tidigare under flera år och dels att svaret var otrevligt och “varnade” mig för att jag minsann skulle kunna vara tvungen att redovisa var mina pengar kom ifrån.

Dålig algoritm och dålig bemötande och att sitta en timme i telefonkö för att be om lov att få flytta mina egna beskattade pengar om jag berättar var de kommer från är inte den service jag förväntar mig.

Kanske är det så att dina upprepade flyttningar av dina tillgångar väcker frågor hos banken. Jag kan tänka mig att de flesta av bankernas kunder kanske hanterar större summor max ett par gånger per 10 års period, så de väljer nog att kolla upp de som avviker från normen lite extra.

Men sen är frågan om de som verkligen är kriminella skriver andra svar än vi som får in pengar laglig väg? Men de försöker ju i alla fall, troligen för att försöka undgå böter när de själva granskas i ett senare led.

Men du får tänka på det som något värt att fira, att du har så mycket pengar att flytta runt på så de reagerar. :blush:

Jomenellerhur, “jo det är ju mina tjackpengar, hur snabbt kan ni föra över dem?”. Det som är provocerande också, att är det här verkligen ett effektivt sätt att stoppa illegala transaktioner eller administrativa hinder för vanligt folk för att det ska se bra ut…

Jo, får väl det, rena oligarken :money_mouth_face:

1 gillning

Har förståelse för att banken behöver ställa frågorna, och att det troligtvis inte är den enskilda banktjänstepersonens favoritsyssla.

Jag var häromåret med om en ganska komiskt samtal. Jag hade gjort en mindre utlandsbetalning, ca 5000 kr, för ett träningsläger inom en sport jag håller på med. Blev då uppringd av banken, som först ställde de vanliga frågorna. Men denna, visserligen väldigt glada person i andra änden luren, gick steget längre i frågeställandet. Hon undrade bland annat hur länge jag hade tränat sagda sport, vem som var arrangör, och bad om att få webadress samt instagramkonto för evenemanget. :joy: Jag kan inte ha gjort ett särskilt övertygande intryck vid de första frågorna helt enkelt. :sweat_smile:

1 gillning

Eller så ville hen också åka på läger! :rofl:

3 gillningar

Hade varit helt ok att bli uppringd. Hänvisad till timslång telefonkö not so much.

Men om du blir uppringd och detaljförhörd om 5000:- så antar jag att en gräns på 250k per vecka inte är så farlig i jämförelse. Å andra sidan borde större summor genera telefonsamtal då, men olika algoritmer eller stickprov kanske. Eller banker och rutiner förstås.

Jag fick förfrågan från LF bank att redogöra för några utlandsbetalningar och swishöverföringar. Det var inga större belopp utan nästan samtliga under 10000 kr och flertalet till och med under 1000 kr. De bad om “en skriftlig beskrivning med tillhörande underlag som styrker transaktionerna” samt “detaljerad information om pengarnas ursprung”. Visst, tänkte jag, det kan jag skicka in.

Sen läste jag vidare att de ville ha mer information, däribland “Engagemangsspecifikation över dina aktuella skulder och tillgodohavanden på andra banker och kreditinstitut”. Det känns inte korrekt för mig att jag ska lämna ut vad jag gör med deras konkurrenter så där gick min gräns. Nu har jag avslutat alla mina engagemang med LF Bank.

2 gillningar