Märkligt att du skulle redovisa vilka affärer du har med andra banker. Beträffande vilka lån du har hos andra får man reda på det genom en UC, och hur mycket pengar du har hos en annan bank tillhör inte de krav som penningtvättsdirektivet ställer. D v s det finns ingen juridisk grund till att banken behövde den informationen, och således besvära en kund i onödan.
Precis min tanke, så de tappade en långvarig kund.
Överför 250k per vecka då, så är problemet löst. Är det viktigt att allt överförs på samma gång?
Det kan också vara en säkerhet för banken om någon gjort intrång på ditt konto.
Det handlar inte om att det är viktigt att allt överförs på¨en gång och det är inget oöverstigligt problem utan ett irritationsmoment som jag tycker är onödigt kombinerat med ett bemötande som jag tycker är dåligt och en tillgänglighet som är än sämre. Tycker inte det är en orimlig förväntan att kunna föra över sina egna lönepengar mellan seriösa aktörer utan att behöva bli hänvisad till timslång telefonkö.
Handlar uppenbarligen inte om någon säkerhet för min skull eftersom jag fick “varningen” att om jag nödvändigtvis ville föra över mer än 250k över en sjudagarsperiod (detta var dessutom kring den 25:e så alla mina ordinarie överföringar räknades också in i summan och gjorde det hela än slöare) så fick jag också vara beredd på att kunna redogöra varifrån pengarna kommer. Tycker det hela är dumheter då alla pengarna kommer från löneinbetalningar på samma konto från välkänd arbetsgivare och alla överföringar är mellan stora aktörer inom Sverige.
Banksekretessen medger inte att banker kan se hur överföringar har skett mellan olika banker, mer än i ett led.
Personligen tror jag att våra storbanker är lite för fat and happy för att orka ge sina kunder bra service. Vi har för lite konkurrens här hemma helt enkelt.
Där någonstans hade jag antingen, beroende på humör:
- Vänligt men bestämt förklarat att det är mina pengar och att de används som det passar mig.
- Sagt att jag ska köpa kokain för pengarna
- Lagt på och bytt bank.
OBS! Man ska inte säga ens på skoj att pengarna ska gå till något olagligt, eller att pengarna kommer från något olagligt! Finansinstituten har skyldighet att anmäla allt sånt till FiPo (finanspolisen) enligt regelverket och man vill INTE hamna i det registret.
Det kallas strukturering (svenska? cash structuring), och sånt gör dig ännu mer flaggad i systemen ![]()
Det skulle innebära att det finns vissa mönster som ENDAST kriminella använder sig av, och ALDRIG av flitiga sparare.
Några sådana mönster som heltäckande hittar alla kriminella finns (…med allra största sannolikhet) inte. Så rent matematiskt finns det ingen möjlig algoritm som skulle kunna lösa problemet. Du kommer därmed alltid att ha missar, hur smarta maskininlärningsalgoritmerna än blir.
Skickade precis 200.000 kronor till en person jag aldrig skickat pengar till tidigare. Inga problem men det gick inte med ordinarie Bank ID utan jag var tvungen att koppla in gammeldosan med USB sladd.
Inte bara att du blir flaggad, det är också olagligt att dela upp stora transaktioner i mindre delar om syftet är att undvika rapportering.
Är det inte lite sent och onödigt att fråga var pengarna kommer ifrån först när man vill göra en större transaktion? Historiken finns ju där för många av oss med mångåriga insättningar och bra utveckling på aktier och fondportföljer. Men det kanske är ett annat problem om pengarna lämnar banken?
Min bank föreslog till och med att dela upp betalningen i mindre summor om det var smidigare för mig.
Någon källa på att det är olagligt att inte vilja sitta i telefonkö 3 timmar?
En person på din bank föreslog
Även om de är representativa så finns det inget som förhindrar dem från att uppmana dig att bryta mot lagen (om strukturering (nån som kan en svensk term för “cash structuring”?) nu är olagligt i Sverige), kanske för att de inte själva vet vad de pratar om.
Googlade om maxgräns och den här halvgamla tråden kom upp som ett resultat.
Jag försökte precis göra en överföring från mitt konto på Handelsbanken till ett företag med konto hos Handelsbanken.
30000 var maxbeloppet per dag med bankdosa utan sladd och 50000 med bankid som måste finnas på samma enhet. Irriterande att behöva göra flera överföringar under flera dagar.
Fånigt låg gräns!
hmm den där kan du nog höja, har för mig jag kan föra över 500 med bankdosa utan sladd 50 med bankid och 2 milj med sladd.
Jag ringer telefonbanken för överförigar
.
Hittade ingen möjlighet att höja gränsen. Sparade mottagare kunde man överföra 200000 till men först 21 dagar efter att de hade sparats som jag förstod det.
Vet du gränsen då och varför den är högre?
Aldrig varit med om att jag kommit upp till något maxbelopp via telefonbanken men det är annan bank än Handelsbanken.
Har flyttat miljonbelopp där de ställt många frågor om ursprung samt motivering för att sen slutföra överföringen.
Iof måste jag bevis via bilder att min motivering stämmer (ex skärmdump att kontot är mitt)…