Jag gjorde en överföring på 3 miljoner kronor via min telefonbank nyligen och det var inga problem om man bortser från de otaliga frågor jag fick besvara…
Jag har nyligen överfört mycket större belopp än så helt utan frågor, problem eller fördröjningar. Överföring via bankapp. Pengarna hos mottagarna samma dag eller dagen efter, beroende på när på dagen jag gjorde överföringen.
Alla pengarna är vita och lätt spårbara.
Det beror på bank för Länsförsäkringar ligger gränsen på en miljon idagsläget via internetbanken.
Jag kan misstänka att man kommer sänka dessa gränser i framtiden då det är banken som måste stå för kostnaden vid bedrägeri enligt högsta domstolen,
Är det en miljon per mottagare eller totalt per dygn? Jag hade flera mottagare men totalen var över en miljon.
Lite konstigt om betalaren ska svara på frågor. Pengarna finns ju redan på kontot och om frågor ska ställas borde de ställas när de pengarna kom in. Lite lättare att förstå om mottagande bank undrar var pengarna kommer ifrån.
Max en miljon per överföring.
Jaha, nu har även swedbank försämrat för alla. Max överföring per dag är 300k om man inte vill sitta i telefonkö med minimala öppetider.
Är 7-20 minimala öppettider? ![]()
Lite skönt ändå, då troligen färre kommer bli lurade på alla sina pengar.
Men om man har telefonfobi och gillar att flytta stora summor varje dag, så är det såklart trist.
Känner mig gammal som minns när telefonbanken var enda alternativet till besök på bankkontoret. ![]()
Det verkar finnas en generellt regelverk som ser ut så. Det gäller även vid amortering av lån till exempel.
Var som jag trodde, ändringen är för att försvåra för bedragare. Jag gissar att de flesta banker kommer göra liknande justeringar.
Fick följande meddelande i appen häromdagen, det gick också lätt att sänka gränsen med. Satte min på 10 000kr.
”Hej!
För att stärka skyddet mot bedrägerier införs i april 2024 bland annat en daglig beloppsgräns vid överföringar. Det innebär att du själv kan anpassa hur mycket pengar som är möjligt att överföra per dag från ditt konto till någon annan.
Så här går det till
-
En daglig gräns införs för hur mycket pengar som du kan föra över till någon annans konto eller egna konton i andra banker.
-
Du kan själv ändra den dagliga gränsen eller lägga till en tillfällig beloppsgräns för överföringar under ”Säkerhet” som du hittar under ”Övriga tjänster” i internetbanken eller i appen under ”Profil”, men tänk på att aldrig göra det på uppmaning av någon annan.
-
Sätt inte en högre beloppsgräns än nödvändigt för din egen säkerhet.
-
Överföringar mellan dina egna konton hos oss påverkas inte av denna förändring.
Tips!
Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen (ej körkort), eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll när du gör ärenden i internetbanken eller appen.
Om digital ID-kontroll (swedbank.se).
Frågor eller funderingar?
På swedbank.se/kontakt kan du välja det sätt att kontakta oss som passar dig bäst.
Vänliga hälsningar Swedbank AB (publ) ”
Jag tycker att det låter ganska sunt att bygga in lite fördröjning i systemen för överföring av större belopp.
Speciellt om man själv kan välja att skruva upp säkerheten ytterligare.
Om alla äldre i princip fick en kallelse till möte med sin bank där man tittar på dessa inställningar så skulle nog ganska många av dem mer än gärna skruva upp säkerheten så att de inte kan bli lurade så lätt (och snabbt).
Att bedrägerier har ökat så pass mycket som de har gjort är tragiskt.
Jag skulle gärna ha möjlighet att själv sätta skräddarsydda begränsningar för vissa konton så att man kan ha lite slappare regler på konton med lite pengar och riktigt säkert på det långsiktiga sparandet.
T.ex.:
-
Bara överföring till egna konton i samma eller annan bank för sparande, som det redan funkar idag hos många.
Har man då sitt primära sparande hos nischbank med den begränsningen blir det extra fördröjning vid uttag.
Upplägg av mottagarkonto + försäljning av fonder + uttag till annan bank + uttag till bedragares konto skulle förmodligen ta minst en vecka i mitt fall men jag skulle inte ha något emot att skruva upp säkerheten ytterligare. -
Beloppsgränser per en viss tidsperiod. Många saknar fortfarande denna funktion eller har ganska höga beloppsgränser fortfarande.
-
Extra identifiering, t.ex. för att någon ska tömma mitt huvud-ISK på kort tid så skulle jag helst vilja att man behöver köra BankID i kombination med fysisk identifiering med vanligt leg på bankkontor.
Jag kan inte tänka mig att jag med kort varsel skulle vilja likvidera och ta ut så mycket pengar och då är det inte så omständligt att besöka ett bankkontor vid tillfälle.
Uttag med lite längre varsel skulle kunna göras med bara BankID och div. meddelanden till mig om att den processen påbörjats. -
Ingen möjlighet att snabbt ändra på säkerhetsinställningar då de annars blir värdelösa, dvs. viss fördröjning även på detta. Åtminstone om man vill göra det mindre säkert snarare än mer.
Om jag t.ex. ska köpa en bil kontant, ha kontantinsats till boende eller något annat stort så är det väldigt osannolikt att jag inte skulle veta om det skapligt långt i förväg och kunna planera för det uttaget. Jag gissar att det är likadant för många andra.
I början (för några år sedan) var jag lite irriterad över att inte ha 100% kontroll över mina pengar och att man granskar privatpersoner så hårt men jag har ändrat uppfattning då det utöver penningtvätt kan motverka bedrägerier mot privatpersoner och det tycker jag är viktigt.
Typ 2-3 gånger per år får jag ringa till telefonbanken för dessa typer av ärenden.
Först 90 min telefonkö till någon äcklig kömusik. Sen 30 min samtal där man måste skicka in massa skärmdumpar på att det man säger stämmer. Sen blir det 10-15 min väntetid på att tjänstemannen ska prata med sin kollega. Sen får man ett kontrakt som ska signeras med bankid sen är det klart.
För såna som mig som ogillar onödig administration så finns det bättre sysselsättning än att genomgå denna procedur oavsett motivering varför.
Rena lyxen om man jämför med FK. ![]()
Tur att det bara är 2-3 gånger per år.
Samtidigt som meddelandet om ändringarna kom, så kom en inbjudan till banken att få en genomgång kring bedrägerier.
Lite som öppet hus, hoppas många går dit.
Om det strular med större överföringar digitalt kanske man kan besöka ett bankkontor och legitimera sig?
På min andrabank Marginalen har de 150.000 per 24h. Ställer till lite bekymmer ibland, men då jag har flera miljoner där så lever jag gärna med det.
De har även begränsning på interna överföringar, men kan på sätt och vis förstå det också eftersom vissa konton kan ha koppling till Swish, autogiro, kort osv.
Bedrägerier är ett reellt problem och bra att det äntligen börjar komma lite förbättringar.
Nu har Länsförsäkringar infört en gräns på 50 tkr per 7 dagar…
Tämligen värdelöst då jag för över 38k till ett gemensamt konto varje månad, så under de dagarna kan jag inte föra över mer än 12 tkr (!). Lagom kul att ha pengarna låsta…
Hoppas det går att höja, men jag har inga större förhoppningar om det (har frågat dem nu).
Är Länsförsäkringar bara för de fattiga nu eller hur tänker de egentligen? En person med stora lån men hög lön kan ju inte ens betala sina lån som det är nu… om man inte har en massa pengar liggandes på nollränte-lönekontot.
Betalningar omfattas väl inte av 50K gränsen? Bara överföringar.
Jo, men jag betalar inte gemensamma räkningar (såsom bolån m.m) via mitt lönekonto, utan jag för över pengarna till flera andra konton som pengarna betalas ifrån.
Då får du höra med banken. Vi gör likadant från SEB och det går utmärkt.
Jag gjorde en bostadsaffär i höstas och gjorde flera överföringar i miljonklassen mellan egna konton i olika banker och till annan persons konto, utan några problem. Kändes nästan lite konstigt att det gick utan problem. Har Swedbank och använde mobilt bank-id med utökad användning.