Vet inte hur du gör men vi genomför överföringar på över 50 ksek nästan varje månad.
Känns som ett fulknep för att tvinga småsparare att spara i banken istället för Avanza eller Nordnet.
Vet inte hur du gör men vi genomför överföringar på över 50 ksek nästan varje månad.
Känns som ett fulknep för att tvinga småsparare att spara i banken istället för Avanza eller Nordnet.
Jag har månadsspar hos Lysa på drygt 40K via Autogiro.
Inga problem. Kanske bara har tur.
Har du fått svar ännu? ![]()
Det kommer nya penningstvättregler ofta, däremot är de vad jag vet sällan satta på en specifik summa.
Just 50 tkr kanske funkar för 90% av befolkningen, men mer vettigt hade kanske varit 75-100 tkr.
Inget svar ännu. Men för utlandsbetalningar och så finns det högre beloppsgränser, så jag antar att det är satt i sten, annars hade det väl gått att konfigurera via ett formulär?
Någon som kollat med banken om det går att ringa och justera beloppet?
Gissar att dessa nya riktlinjer har med försvårande av telefonbedrägerier att göra.
När infördes taket på 50k? Jag flyttade mycket större summor än så mellan konton på LF i april utan problem.
Flyttade 800k till mitt konto hos Skandia häromdagen. Det var inga problem och inga frågor än så länge.
Samma dag som pengarna landade flyttade jag beloppet vidare till Avanza. Upptäckte att det fanns ett maxbelopp på 500k per överföring så jag förde över 500k samtidigt så swishade jag 100k. Några timmar senare hade överföringen trillat in på Avanzakontot och då gjorde jag ny överföring med återstående belopp på 200k som gick igenom nästa dag.
Tyckte att det gick rätt smidigt ändå med Skandia.
De gånger jag fått frågor från Skandia så har det tagit veckor eller t.o.m. över en månad efter överföringen. Dock är risken för frågor högst om det kommer till Skandia från en utländsk bank (eller med Swish), om det är överföringar mellan svenska banker som därmed följer samma regelverk så är risken långt mindre.
Jag har aldrig varit med om att en bank nekar eller kollar en pågående direkttransaktion. Däremot kräver ju de flesta banker manuell hantering vid t.ex. utlandsbetalningar, och då är det en helt annan femma. De överföringar/kontantinsättningar jag gjort har det kommit papper (hotbrev) några månader senare. Ofta är det ett slags hotbrev om att du har x antal dagar på dig att besvara, och att du kan bli avstängd om du svarar fel. Inga andra instruktioner, och det är strikt förbjudet att kontakta ditt lokala bankkontor för frågor i ärendet. Sen brukar det vara en lista med transaktioner och datum, som amn ska redogöra syftet för. Är det kontantinsättningar ska man skriva varifrån man fick kontanterna och varför de sattes in. Fick du gåvor ska du skicka med gåvobrev och utdrag från den personens bankomatkort osv osv.
Sen brukar de inte bry sig om överföringar TILL ditt konto, det är när du ska göra något med pengarna som de vaknar till…
Jag har ingen erfarenhet av utlandsbetalning som krånglat men jag har haft någon dust med en bank då de ifrågasatt kontantinsättning jag gjort till mitt eget konto för ett par år sedan. Först blev jag förvånad men allt eftersom blev jag mer och mer irriterad. Jag kan dela konversationen. ![]()
Banken:
XXXBANK behöver löpande följa upp och granska kontotransaktioners ursprung och syfte samt förstå syftet med bankrelationen, detta enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens föreskrifter.
Vi har bifogat ett brev i detta meddelande och även skickat det till din folkbokföringsadress.
Brevet behöver besvaras med en skriftlig redogörelse samt underlag och vi vill ha ditt svar inom 10 dagar från brevets datum.
Vänliga hälsningar
XXX-Bank Control & Support
Jag:
Verifiktionsnummer XXXXXXXX, belopp XXXXXX kr är för motorcykel jag nyligen sålt på blocket
De andra beloppen är för andrahandsförsäljning av flertal objekt (beg motorcyklar samt beg hifi) jag sålt tidigare. Jag har samlat på mig större summa kontanter genom åren som jag vill få in på kontot för att bekosta ny beg motorcykel hos handlare samt sparande hos avanza.
Banken:
Hej
Tack för ditt svar.
XXX-Bank behöver löpande följa upp och granska kontotransaktioners ursprung och syfte samt förstå syftet med bankrelationen, detta enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens föreskrifter.
Svaret du inkommit med innehåller en skriftlig redogörelse men det behöver kompletteras med underlag som styrker transaktionerna.
Vi vill ha ditt svar inom 10 dagar från detta datum.
För det fall vi inte fått någon skriftlig redogörelse med underlag inom dessa 10 dagar eller om din förklaring enligt vår uppfattning inte är tillräcklig kan vi komma att säga upp kontot och andra tilläggstjänster som du har hos oss.
Vänliga hälsningar,
XXX-Bank Control & Support
Jag:
Hifiprylarna är sålda för flertal år sedan. Jag har haft kontanterna hemma länge och hittar inte försäljnings kvitton.
Motorcykeln är nyligen såld och jag har fortfarande försäljningskvittot. Jag kommer inte ihåg vad han heter – han jag köpte motorcykeln från men han bor i HBG och ni kan säkert hitta namnet om ni söker på registret. Jag bifogar kvittot för motorcykel.
Jag fattar inte varför ni ska hålla på att krångla men väljer ni att säga upp avtalet och kontot så byter jag gärna bank. Meddela mig i tid så jag hinner ordna ny bank tack.
Banken:
Hej
Tack för ditt svar.
XXX-Bank behöver löpande följa upp och granska kontotransaktioners ursprung och syfte samt förstå syftet med bankrelationen, detta enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens föreskrifter.
Svaret du inkommit med behöver kompletteras med ytterligare information rörande kontanttransaktioner.
Vänligen inkom med information kring hur mycket kontanter som återstår från de försäljningar som hänvisas till.
Planerar du att göra ytterligare kontantinsättningar? I så fall hur mycket uppskattar du att du kommer att sätta in och hur ofta?
Vi vill ha ditt svar inom 10 dagar från detta datum.
För det fall vi inte fått någon skriftlig redogörelse med underlag inom dessa 10 dagar eller om din förklaring enligt vår uppfattning inte är tillräcklig kan vi komma att säga upp kontot och andra tilläggstjänster som du har hos oss.
Vänliga hälsningar,
XXX-Bank
KYC AML Investigation
Jag:
Jag har inga kontanter kvar som jag planerar att sätta in.
Jag har inga planer att sätta in mer pengar på kontot för tillfället men självklart kommer jag vilja sätta in på kontot om jag säljer beggat på blocket och köparen betalar kontant.
Hur mycket och hur ofta det sker är svårt att svara på eftersom det inte handlar om affärsverksamhet.
Om ni måste ha ett estimat så drar jag till med 10 000–20 000 kr om året kanske 1-2 insättningar om året.
Övrigt så har jag och vill alltid ha en del kontanter (minst 10 000kr men ofta mer) hemma.
Och självklart används mina kontanter inte till att finansiera terror eller annan kriminell verksamhet.
Banken:
Hej
Tack för ditt svar.
Vi har fått in den information vi behöver och tackar för din hjälpsamhet.
Ärende med ärendenummer XXXX är avslutat och stängt.
Vänliga hälsningar
XXX-Bank
KYC AML Investigation
Epilog
Självklart bytte jag bank efteråt.
Vad är det värsta som kan hända om man tabbar sig helt vid en eventuell utfrågning, dvs hur mycket måste man förbereda sig inför en eventuell utfrågning? Säg att man blir uppringd innan morgonkaffet och blir utfrågad om var någon summa pengar kommer ifrån. Vad händer om man svarar “ehhh jag kommer inte ihåg” och stänger igen luren.
Stänger de ens bankkonto varvid man får flytta hela beloppet till någon annan bank eller kan de frysa ens pengar så de inte kan överföras till annan bank? Blir man portad från samtliga banker och får leva med kontanter resten av livet, eller vad kan egentligen hända?
Jag tror inte man skulle bli uppringd någonsin. Korrespondens sker som inloggad i deras bank. Man har minst 10 dagar på sig att fundera på sitt svar. Jag vet inte vad som händer om de inte gillar svaret man lämnar. ![]()
Helt klart en konflikt här då bankerna tycker att man är skum som hanterar kontanter samtidigt som Beredskapsmyndigheten tycker att man ska ha minst X summa kontanter hemma i händelse av kris.
Själv råkade jag ut för problem med LF när jag skulle betala av min del av bolånet. Sålde fonder och råkade slå i maxtaket hos LF och de kunde inte göra något då det behövdes en cooldown på 7 dagar innan jag kunde överföra pengarna till Danske Bank.
Skulle ha bytt bank direkt. Tur att LF nekade mig att öppna konto då jag nämnde att jag skickar 10k i månaden ca till Revolut. Just LF verkar väldigt nervösa.
Annars har jag bara fått utfrågningar per post om företagskonto i SEB. Slutade komma frågor när jag började göra alla utlandsöverföringar med Wise istället ![]()
Jag har Länsförsäkringar och ställde frågan om de kunde höja min gräns mot bakgrund av kundkännedom. Men fick ett nej.
Kommer att byta vardagsbank, med denna fråga som ingång. Hanterar större summor än 50 K regelbundet. Synd, för LF-appen är utmärkt.
Jag ringde banken (länsförsäkringar) och ville föra över ca 1.2m till mitt räntekonto på avanza, jag hade i förväg skickat in underlag vart pengarna kommer ifrån.
så svarade världens tröttaste person och sa att de behövde ha ett kontobevis från avanza (verifiera att det är jag som är ägare till kontot)
Jag svarade att jag har fört över stora summor till och från er i flera år och behövdes verkligen detta, då fick jag bara ett stort suck som svar.
Senare behövde jag uppdatera min kundkännedom, samt fick ett avtal i appen jag behövde skriva under så var det klart.
Nu hamnade jag precis i en liknande situation och har visserligen mejlat kundtjänst, men när det gäller kontobevis, var hittade du det och funkade det med nå’n digital pdf el dyl?
Jag har också LF och ska skicka en större slant till just Avanza, så det kändes som en synnerligen relevant person att fråga.
Jag har inga problem med trögheten i systemen, för de finns där av en anledning, men tydliga besked om vad som krävs för större engångstransaktioner vore ju definitivt önskvärt.
tillägg/uppdatering: Det tog tio minuter i telefon, utan strul eller krav på bevis. Jag antar att kundkännedomen är god helt enkelt. ![]()
Härligt att det löste sig!
Jag laddade ner kontobesked från avanza (pdf) och skickade in till LF via appen och efter det har det varit OK.
Toppen, bra att ha det i minnet om det skulle vara nå’t liknande en annan gång.
F ö supertrevlig telefonkundtjänst idag kan tilläggas.
![]()
Jag tar skärmdump från Avanza där kontonumret står, inte varit något problem längre.