Avanza Sparkonto+ Santander | Värt att ha behålla även om avkastningen är något lägre hos Santander direkt?

Hej! Mitt första ämne här på forumet efter många timmars läsning.

Jag har just nu mitt sparkonto på Santander med 0,8% ränta med fria uttag. På Avanza kan man öppna ett Sparkonto+ via Santander och då få 0,65% ränta, alltså 0,15% lägre.

Då jag tycker att det är lite bökigt att föra över pengar till Santander (går ej att ha en stående överföring då man måste registrera bank-giro för överföring) funderar jag på om det för enkelhetens skull kan vara ”värt” att offra 0,15% ränta för att enklare kunna månadsspara på sparkontot.

Nackdelen blir då att räntan såklart blir lägre, men det kanske inte är jättemycket man förlorar på den procenten? Hur gör ni/hade ni gjort?

Om det är värt det kan bara du själv svara på.
Men räkna gärna på det.
Exempel på 50000kr
Sparkonto på Santander: 400 i avkastning ger 280 kr efter skatt/år
Sparkonto+Avanza 325 i avkasning ger 227,50 kr efter skatt/år
Differens 52,50

Vill du avstå 52,50/år för enkelheten eller vill du tjäna 52,50 är frågan du skall ställa dig ?

Jag använder Nordnet, men hade jag använt Avanza hade jag tveklöst valt Sparkonto+

Välkommen @MartinS och tack för din fråga! :slightly_smiling_face:

Jag känner igen mig i din fråga och jag brukar ha pengarna på Avanza även om det innebär en något lägre ränta. Uppskattar smidigheten att ha allt på samma ställe mer än att tjäna 0.1 - 0.2 % procent. Men det är olika från person till person.

Ofta kan man se Avanza Sparkonto+ som en ledtråd. Avanza tar nämligen ofta just 0.1 - 0.2 % betalt. Så t.ex. om de har Collector på 0.5 % så kan man ofta få 0.6 % om man går till Collectors hemsida direkt.

Tack så mycket för svaren! Jag har nu öppnat ett Sparkonto+ på Avanza och kommer föra över min buffert dit, just p.g.a. smidigheten att ha allt på samma ställe och att det blir lättare att månadsspara.

Ca. 50 kr/år i skillnad tycker jag att det kan vara värt, eftersom det viktigaste är att sparandet blir av och jag känner att det är större chans för det på Avanza i jämförelse med Santander.

Om du har 10K eller mer så kan du ju öppna ett Nordax Sparkonto+ och få 0,8%.