Hej! Mitt första ämne här på forumet efter många timmars läsning.
Jag har just nu mitt sparkonto på Santander med 0,8% ränta med fria uttag. På Avanza kan man öppna ett Sparkonto+ via Santander och då få 0,65% ränta, alltså 0,15% lägre.
Då jag tycker att det är lite bökigt att föra över pengar till Santander (går ej att ha en stående överföring då man måste registrera bank-giro för överföring) funderar jag på om det för enkelhetens skull kan vara ”värt” att offra 0,15% ränta för att enklare kunna månadsspara på sparkontot.
Nackdelen blir då att räntan såklart blir lägre, men det kanske inte är jättemycket man förlorar på den procenten? Hur gör ni/hade ni gjort?
Om det är värt det kan bara du själv svara på.
Men räkna gärna på det.
Exempel på 50000kr
Sparkonto på Santander: 400 i avkastning ger 280 kr efter skatt/år
Sparkonto+Avanza 325 i avkasning ger 227,50 kr efter skatt/år
Differens 52,50
Vill du avstå 52,50/år för enkelheten eller vill du tjäna 52,50 är frågan du skall ställa dig ?
Jag använder Nordnet, men hade jag använt Avanza hade jag tveklöst valt Sparkonto+
Jag känner igen mig i din fråga och jag brukar ha pengarna på Avanza även om det innebär en något lägre ränta. Uppskattar smidigheten att ha allt på samma ställe mer än att tjäna 0.1 - 0.2 % procent. Men det är olika från person till person.
Ofta kan man se Avanza Sparkonto+ som en ledtråd. Avanza tar nämligen ofta just 0.1 - 0.2 % betalt. Så t.ex. om de har Collector på 0.5 % så kan man ofta få 0.6 % om man går till Collectors hemsida direkt.
Tack så mycket för svaren! Jag har nu öppnat ett Sparkonto+ på Avanza och kommer föra över min buffert dit, just p.g.a. smidigheten att ha allt på samma ställe och att det blir lättare att månadsspara.
Ca. 50 kr/år i skillnad tycker jag att det kan vara värt, eftersom det viktigaste är att sparandet blir av och jag känner att det är större chans för det på Avanza i jämförelse med Santander.