Bank för sparande med ränta och insättningsgaranti

Hej forumet!

Jag och min sambo försöker hitta en bank som känns seriös och trygg till våra sparkonton med en skaplig ränta och insättningsgaranti.

Jag har främst kollat på Santander och resurs bank då de upplevs seriösa och har samarbete med avanza, vilket känns betryggande. Förslag från sambon har varit bland andra nordiska. När jag läser recensioner har nästan alla som erbjuder en ränta över 0,4% väldigt låga betyg på Google eller trustpilot.

Undrar därför om det finns förslag här på vilka som för närvarande erbjuder både en “bra” ränta och som känns seriösa och pålitliga? Vad använder ni själva?

Tackar så mycket på förhand
/Victor

Du kan jämföra många alternativ här:

Jag har använt ett tiotal av dem genom åren och samtliga har fungerat utmärkt.

1 gillning

Är inte dåliga recensionerna oftast kopplade till andra avdelningar? T.ex när det varit problem att betala en faktura. Dvs inte relaterar till sparande.

Komplettbank, Klarna, Resurs hade nog jag använt. Stabila nordiska företag som är/snart på börsen.

Komplettbank ger högst % för obundet idag.

1 gillning

Erik Penser, Marginalen och Klarna har jag personlig erfarenhet av. Speciellt Marginalen har jag använt i över 10 år och har även gemensamma kontot med Sambon där och betalar våra gemensamma räkningar och har bankkort via.

Har aldrig haft något problem med någon bank.

1 gillning

Coop MedMera bank. 0,7% ränta, ingen bindningstid.

1 gillning

SBAB erbjuder väl 0,5% och får väl betraktas som så seriösa och säkra det bara kan bli.

Hur räntan står sig mot andra aktörer är jag inte säker på

1 gillning

Sevenday bank kör jag med och är väldigt nöjd

3 gillningar

Här finns en lista att jämföra mellan. Själv kör jag SBAB som har just nu har 0,5%.

1 gillning

Kolla på riksgälden först innan du väljer bank så svensk insättningsgaranti gäller.

Jag upptäckte tex att santander och komplett bank har norsk insättningsgaranti och sevenday har dansk insättningsgaranti.

Eftersom jag inte känner till de norska och danska villkoren var det en deal breaker för mig.

2 gillningar

Northmill Bank verkar ha helt ok sparränta också och med insättningsgaranti, vettig app
0.85% fria uttag…

1 gillning

Tack, det hade jag aldrig tänkt på annars!

Och tack till er som kommit med insikter, det känns lite tryggare att kolla på alternativ som ni prövat eller rekommenderar :slight_smile: