Spara enl ens värderingar

Först - tack för en fantastisk kunskapsbank som jag hittat i detta forum!

Jag är ”ny på området” och för mig är det viktigt att spara/investera enligt mina värderingar/etik. Därför tar jag gärna emot råd om vilket sparkonto jag kan placera i och som ger lite ränta. Idag har jag ett 0-räntekonto hos storbanken. Jag vill alltså inte spara i de banker/institut som frekvent gör reklam för ”enkla privatlån” och som jag själv ofta fått adresserade förtryckta låneansökningar från (gärna strax före semestern o strax före jul). Jag har i många år varit ensamstående flerbarnsförälder och vet vilken lockelse det kan vara att lindra sitt ”inbillade dåliga samvete” med lånade pengar. Alla har inte samma förutsättningar att förstå konsekvenser och jag vill inte bidra till skuldfällan.

Tankar om detta och förslag på konto tar jag tacksamt emot.

Misstänker att t.ex. Klarna och Svea Ekonomi går bort.

De har inte högst ränta just nu, men MedMera Bank (Coop) eller SBAB kanske kan vara ngt.

Annars kan du kika på någon av jämförelsesajterna, t.ex. Oberoende fakta och vägledning för dig som konsument (konsumenternas.se).

Tack för länken!
Du har helt rätt - det är två, av flera, som går bort.

1 gillning

SBAB är en bank jag gillar dock något lägre sparränta än vissa andra sparbanker (ca 0,5%). Inte själv märkt nån stötande reklam för de och tycker de är väldigt transparenta med ex räntor på privatlån utskrivna i stor tydlig text, samt ger enkla verktyg för kunder att räkna ut hur mycket det kommer kosta i månaden att låna

1 gillning

Erik Penser bank kanske?
Jag har inga minnen av att jag någon gång fått någon reklam från dem.

Så här ser inlåningsräntrona ut för tillfället:

3 månaders löptid: 0,90 %

6 månaders löptid: 0,95 %

1 års löptid: 1,05 %

Rörlig ränta: 0,85 %

1 gillning

Jag rekommenderar också SBAB. Använder dem själv för buffert och annat.

Det finns lite om etiska banker här:

Dock låg ränta.

1 gillning

Jag har precis bytt till: Sevenday bank eftersom dom verkar stabila och inte håller på med räntesättning som ändrar sig i tid o otid. Alldeles för många banker (speciellt nya banker) ger bra ränta, för att snart sänka räntan i små steg.

Man man kan även ha flera olika konton på Sevenday, vilket jag uppskattar då jag sparar till olika ändamål och då kan jag lätt hålla isär dom sparmålen.

Ett tips när du skaffar en ny bank är att sätta in en liten summa på den nya banken först. Ta sedan ut en liten summa från nya banken. När du ser att det fungerar, är det bara att köra på.

1 gillning

Tack! Jag har faktiskt kikat på SBAB, som absolut kan vara ett alternativ. Bättre med låg ränta än ingen ränta alls.

Tack! Det ser ju bra ut. Får läsa lite mer om den banken.

Intressant, men skrämmande läsning.