Hej, finns det någon “vanlig” bank (med Swish, bankkort, sparkonton, ja ni fattar) med vettig sparränta? Jag har Swedbank och är inte nöjd med sparräntan, tycker att man borde slippa förlora pengar årligen (räntan är så låg att den inte ens klår inflationen) på att ha ett lönekonto, likviditetsbuffert etc. Tips mottages tacksamt!
Man kan ha två banker - en för transaktioner med lönekonto mm - och en för långsiktigt sparande. Banken för långsiktigt sparande kan du, som många på RT som jagar ränta, byta när du får tips på bank med bättre ränta ( och med insättningsgaranti ).
Själv har jag sedan jag var liten pojke haft en av storbankerna som har fullservice - och som jag betalar för. För långsiktigt sparande har jag säkert gjort nedslag hos 10 banker över tid.
- Man röstar med fötterna. Storbanker förstår att folk vill ha sina pengar hos en trygg storbank, och behöver inte konkurrera med sparräntan. Vill man ha bättre får man helt enkelt ha sparkontot annorstädes
- På lång sikt slår du inte inflationen med ett sparkonto. Sparkonto är om man har tur värdebevarande (sista jag räknade på historiska data så låg 1-års bundet sparkonto nästan exakt lika med inflation över 20 år, innan skatt dragits. Efter skatt var det förlorad köpkraft.). Krasst, varför ska banken betala dig för att hålla i dina pengar helt riskfritt.
Skandia är bra, 3,65 obundet eller 4,30 bundet i 3 månader. De är nästan en vanlig bank och erbjuder allt du listar och lite till, med undantaget att de inte har fysiska kontor.
Grymt, ska kolla upp, tack för tips!
Tillägger att jag givetvis har mitt sparkonto på annan bank än Swedbank, men för lönekonto, likviditetsbuffert och annat rörligt - ja där har jag Swedbank.