Under påsken har jag suttit och läst mer om sparkonton, men en djungel. Svårt välja.
Försökt hitta mer info här av oberoende källor ;D men hittar inga nya inlägg om detta
Hur tänker ni kring sparkonton
Vilka sparkonto använder ni, har ni samma jämt eller flyttar ni och byter bank beroende på räntan
min tanke är om det är värt flytta från sin bank utan ränta för att få lite ränta
För att citera mig själv: ”Idag har jag sparat ca 200:-/mån enbart genom att flytta mina sparpengar från ett sparkonto i en bank till ett sparkonto i en annan bank, som har bättre ränta”. Så jag byter bank emellanåt, om jag får bättre ränta i en annan bank.
Någon ränta är bättre än ingen ränta.
Ta ett med insättningsgaranti, riktigt kontonummer så det går att månadsspara och fria uttag, så spelar det ingen roll vilket du väljer. Klarna och Nordax har jag, båda är vettiga.
Har en liten del av bufferten på sparkonto utan ränta hos min huvudbank. De pengarna är till för att klara akuta saker inom de närmaste dagarna. Resten av bufferten ligger på sparkonto hos nischbank med insättningsgaranti och ränta och är gripbara inom ett par bankdagar.
okey tack alla, jag märker också att ränta sjunkit sista månaderna , är det överlag alla som sjunkit eller bara dom som finns på avanzas sparkonto +
Verkar ha gått ner generellt. Har inte stenkoll på alla, men de jag håller koll på har sjunkit och när man jämför med andra är det ungefär samma skillnader som förut.
Har min närmsta buffert på sparkonto utan ränta hos storbanken.
Använde t ex Nordax och Santander via Avanza förut, men de sänkte räntan nu från 0,75 till 0,55-0,6 stegvis. Så jag slutade jaga ören och kronor.
Ger inte många kronor om året på 20.000 för min del. Lättillgänglighet väger tyngre.
Sparar jag större summor på sparkonto så skulle jag köra klarna sparkonto. De hade 0,95 rörlig men har nog sänkts.
jo klarna hade 0,75 nu
Jag är nöjd med sevenday som har 0.85% ränta för tillfället.
Det var lite krångligt att behöva skicka in papper för att ansluta uttagskonto men annars är det väldigt smidigt.