Har sålt hus och behöver lägga undan 100tkr för att betala skatt på försäljningen nästa år.
Tittar på Santander sparkonto Sparkonto med sparränta upp till 3,85 % | Spara pengar - Santander vilket ger 3,7% ränta om jag sätter in just 100tkr. Fria uttag inom 1-2 dygn.
Finns även variant med 3,85% om jag vill vänta i 31 dagar på pengarna efter begäran.
Söker kundrecensioner på Santander på nätet och de är mycket varierande. Har sökt info om sparränta och Santander på detta forum, sparsamt … med resultat.
Tänker att med sparkonto har jag pengarna hyfsat säkert till hands när jag behöver dem, plus ränta.
Bör jag slå till?
Tack
1 gillning
meros
21 September 2023 18:26
2
Sätt det på skattekontot?
4 gillningar
Oj, 5% det visste jag inte. Tack för tipset. Men låter för bra för att vara sant. Var är haken?
meros
21 September 2023 18:46
4
Skattefri ränta dessutom…
Jag är ingen expert, men tror det ska vara ok. Ring och kolla med dom.
meros
21 September 2023 18:51
5
Kollade, tror det är intäcksräntan du ska kolla på. Den är lägre, men den är bättre än det ser ut eftersom du inte skattar på inkomsten…
1 gillning
MattiasA90
(Mattias Andersson)
21 September 2023 19:00
6
Skattekontot har det tippsats om innan p forumet som ett mycket bra alternativ
Förslag på avsnitt att titta/lyssna på:
Nestor
(Nestor)
21 September 2023 20:27
8
5 procent på Skattekontot, glöm detta, är inte intäktsräntan utan kostnadsräntan. Intäktsräntan är 2,25 procent skattefritt.
Santander har insättningsgaranti. Skillnaden mellan 3,7 ich 3.85 innebär 150 kr extra före skatt. Inget som jag hade reflekterat över.
3 gillningar
Komplett bank (bytt namn nu dock) men deras sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag erbjuder from idag 4,10% på inlåning:)
2 gillningar
Klarna Bank har jag en del hos:
Utan bindningstid
3,30 % på årsbasis
6 månader
4,00 % på årsbasis
12 månader
4,35 % på årsbasis