Sparkonto+?

Hej,Jag håller just på nu att strukturera mitt sparande enligt “fyra-hinkar-principen”. Jag använder Handelsbanken och tänkte först använda deras sparkonto för min buffert (under 75tkr). Det är dock ingen ränta hos dem, och jag såg nyligen Avanzas Sparkonto+ där man kan få upp till 0,65% utan att pengarna är bundna.Finns det någon nackdel att använda Sparkonto+, istället för Handelsbanken? Och om Sparkonto+ är ett bättre alternativ, spelar det någon roll om man väljer Collector, Santander eller något av de andra alternativen? Tacksam för svar!

Jag har en minibuffert i min vardagsbank, men sedan både buffert och målspar hos Avanza, med månadsöverföringar. Enda praktiska skillnaden är att pengarna ligger en bankdag bort om jag vill hämta dem. Det kan vara en nackdel för någon men jag tycker tvärt om att det är en fördel att inte ha pengarna “lättillgängliga” hos min vardagsbank.

Jag valde har helt det Sparkonto+ som gav mest ränta. De olika instituten ändrar då och då, upp och ner. Så jag följer upp en gång om året eller så att jag inte ligger hos ett institut med dålig ränta.