Hej! Min pappa upprättade två fonder i mitt namn som jag fick ta över när jag fyllde 18. Idag har jag äntligen tagit mig i kragen och fört över pengarna till min bank (förut låg fonderna på pappas bank). Dock sattes pengarna in långt före ISK-kontona uppfanns så pengarna är överförda i en depå. Min bank frågade om jag ville föra över fonderna till ett ISK-konto eller om jag ville att de skulle ligga kvar i depån. Är det någon som har koll på för- och nackdelar i den här frågan? Bankens kundservice får ju inte ge några finansiella råd haha
Tack på förhand !!
/Ebba
Jag förespråkar ISK om det gäller aktiefonder. De flesta aktiefonder har en förväntad långsiktig avkastning som gör det fördelaktigt att ha dom på ISK. Där får man sedan betala en schablonskatt. På en depå får du betala 30% på vinsten när du väl säljer.
Ska fondandelarna flyttas till ett ISK så lär de behöva säljas först. Så tänk på att du kommer vara tvungen att betala vinstskatt för detta om fonderna säljs med vinst.
Hej!
Här kan du läsa lite mer om det och även räkna på de skattemässiga aspekterna i en kalkylator:
Tack för alla bra tips! I den post jag fått hem så finns inte den information som efterfrågas i din tabell Rimma, men jag ska fråga den gamla banken imorgon i samband med att de flyttar över kontona till den nya banken. Jag tror att det är aktiefonder jag har, Mattias90. Det är dock indexfonder det rör sig om. Är det generellt också bättre med ISK när det rör sig om indexfonder? Jag har två olika fondkonton. En av dem vill jag använda inom 3-5 år och en andra vill jag spara till pensionen.
Indexfonder är en sorts aktiefonder, de är nästan alltid billiga och bra och passar för allt sorts långsiktigt sparande.
Pengarna du ska ha om 3 år ska nog inte vara investerade på aktiemarknaden eftersom det på kort sikt nästan är lika stor chans att marknaden går upp som ner. Om det t.ex. handlar om insatsen till ett lägenhetsköp om 5 år skulle jag inte våga ha mer än hälften av pengarna investerade, och resten på bankkonto med insättningsgaranti och ränta.
Tack så mycket för ditt svar !