Byta fondsparande ifrån Swedbank?

Hej! Är total nybörjare på allt vad aktier och fonder heter men har nu börjat fundera på om jag inte skulle kunna utveckla den kunskapen lite! Nu till min fråga ! Jag har ett fondsparande i Swedbank som går genom ett ISK konto och investeras i Robur 80 . Detta är något som jag anförtrott banken med utan att kunna något . Har dock förstått att Swedbank är väldigt dyra i sin hantering och det kanske är läge att flytta över pengarna till mitt ISK konto på Avanza ? Det gäller en summa på 40000 kronor så ingen förmögenhet . Säljer man helt enkelt av fonden på Swedbank , flyttar över pengarna till Avanza och investerar i en ny fond där eller kan man göra bort sig om man gör så ? 1,2% verkar det som att kostnaden är på Swedbank för den här fonden. Som sagt , jag är verkligen grön så ursäkta om mina frågor är lite dumma :sweat_smile: mvh

Du kan byta allt på en gång till 100% Swedbank Robur Access Global. Då har du samma sparande som på Avanza. Det kan du fixa på 5 min i din Isk hos Swedbank :+1:

3 gillningar

Tack så mycket ! Är den mycket fördelaktigare i kostnad eller varför just den fonden ? Mvh

Att ha isk på Swedbank är vad jag vet inte dyrare än någon annanstans. Däremot har du en dyr fond med 1,2% i avgift. Du kan lätt skapa en väldigt bred och billig portfölj på Swedbank som är lika bra som något du kan skapa på de andra bankerna.

Förslagsvis 100% i Swedbank robur access global.

Vill du ha ännu bredare portfölj med 3 fonder så kan följande fungera bra:
70-80% i swedbank robur access global
10-15% i Swedbank robur access sverige
10-15% i Swedbank robur access asien.

5 gillningar

Det kan förstås vara en bra idé att flytta till Avanza. Så länge som samma fonder som du vill ha finns på båda så spelar det egentligen inte så stor roll men utbudet brukar vara större på Avanza så risken är ju att Swedbank inte har precis de fonder som du vill ha.

Tekniskt sett så går det att göra så men mellan ISK leder till att du behöver betala lite extra i skatt då beskattningen sker på inbetalning. Vad som du istället kan göra är att först bli kund hos Avanza och därefter hos Avanza välja att flytta befintliga värdepapper från Swedbank; då hjälper de dig att göra flytten utan att du behöver betala extra skatt.

1,2 % är ganska dyrt så den är nog bra att byta ut. Om du inte redan har hunnit kolla på det så kan det vara bra att kolla på avsnitt 99 och kom igång-guiden.

1 gillning

Tusen tack! Verkar som att access global verkar vara fonden att föredra ? Jag kollade lite närmare och såg att kostnaden verkar vara justerad på den fonden till 0,5% så jag for med osanning där . Tycker du ändå att access global är en bättre fond så kan man ju lika gärna flytta över dom här pengarna till den i Swedbank och starta ett nytt sparande i en annan fond hos Avanza? Skall lyssna på detta avsnitt :pray:t2::pray:t2:

Swedban Robur Access Global kostar 0.26% i avg. Global indexfond och billig. Det behövs inte göra krångligare än så :+1:.

2 gillningar

Satte över pengarna till den i Swedbank ! Gick ju jätttelätt i appen . Tusen tack för hjälpen :+1:t3:

7 gillningar

Snyggt jobbat!

1 gillning