Min fru har en fond på Swedbank som hon har fått av sina föräldrar och den har puttrat på bra där i över tio år och den har en totalavgift på 1,33 % och nu funderar vi på om det skulle vara värt att ta ut den därifrån och lägga över på till exempel en global index fond på Avanza?
Sparhorisont är typ 25-30 år och den och två andra mindre fonder på Swedbank hon har är ungefär en halv miljon kr tillsammans idag.
Välkommen! Ett alternativ är att stanna på Swedbank och byta fond till t.ex Access Global som är en billig global indexfond. Har hon ISK eller AF-konto?
Kanske sticker ut hakan lite i detta forum som ofta gör en enkel rekommendation med en global indexfond. Vet klart att vetenskapen säger att en global indexfond ger en stadig och förhoppningsvis bra uppgång under en lång resa. Men, i just detta fall har väl Kapitalinvest från Robur presterat ganska skapligt även under en lång period? Egentligen varför ändra? Jag hade gärna önskat att jag hade börjat med denna på 80-talet och bara månadssparat istället för att dras med i finansbruset som kommer under en lång resa. Men, som sagt, vem vet hur förvaltaren hanterar denna framåt? Bara min lilla personliga åsikt. Man vill ju gärna som människa ändra och tro man gör något bra för framtiden… ibland är det bra att kunna sitta på sina händer…
Ja, Kapitalinvest lanserades som en fond för den breda massan när den kom. De som hoppade på detta har gjort en väldigt bra affär. Kom ihåg att detta var långt före någon (åtminstone jag) visste vad en indexfond var för någonting.
Men var sak har sin tid. Nu är det troligen indexfonder som gäller. Vill man inte ha en global indexfond finns ju Robur Access Sverige. Eller 80 procent global och 20 procent Sverige, samma som Lysa. Eller något annat…
I det fall fonden inte ligger inom ISK bör ni räkna på hur skatteeffekten slår, vid fondbyte realiseras också reavinstbeskattning. Det blir alltså ett lägre belopp som förräntar sig framöver och det är inte säkert det kan kompenseras av en lägre avgift tex.
Reavinsten ökar ju om man behåller den på depå och den går upp i värde så det borde löna sig att flytta till ISK. Och så kan man byta fond när man vill.