Hej!
Vi sparade hela barnbidraget i vår sons namn i fonden Swedbank Kapitalinvest. Avg är 1.25%. Där ligger nu ca 300000. Har gått upp 179% på 10 år. Men avg är ju hög. Känns som alla Swedbanks fonder är det… Hur ska jag göra, känns som vi är gifta m denna fond men vill nu ha skilsmässa!
Ska jag öppna ett konto åt honom på Avanza och flytta dit allt?
Fortsätter nu att spara fast inte i hans namn- men dock i samma fond…
Känns inte som jag skulle få nåt vettigt alternativ fr Swedbank…
Men i detta forum finns ju många duktiga så konkreta förslag mottages tacksamt!
Först hade jag slutat spara. 300.000kr är mycket! Men ni gör såklart som ni vill. Otroligt generöst av er i alla fall
Sen hade jag bara bytt fonden mot Swedbank robur access global. En billig och global indexfond som kostar typ 0,20% eller något sådant
Finns ingen anledning at byta bank tycker jag.
Tycker du oxå att det är helt galet att betala 1.25% i avg? Jämför man de två fonderna på 5 år så har Kap.inv gått upp 112% och Access Global 89.92%. Då är det väl ändå ok med 1.25% i avg eller är jag helt dum?
Ja, det tycker jag.
Dum är du inte. Men jag personligen lägger inte någon vikt i historisk avkastning i valet av fond. Vi kan inte veta hur börsen kommer gå framöver eller vilka fonder som kommer gå bäst. Det enda vi vet på förhand är avgiften.
Kapitalinvest är en aktivt förvaltad fond som tar högre risk, smalare portfölj och aktivt försöker slå index. Detta har säkert lyckats ibland enskilda år men i längden kommer det sällan lyckas. Jämför du t.ex 1 år och 3 år så vinner den billiga fonden istället.
Den billiga fonden är en passiv fond med ca 1000st innehav.
Jag byter!! Tack!
Ligger fonden på ISK eller depå? Om det är det senare kan det vara bra att vara förberedd på att det vid försäljning eller fondbyte blir 30% vinstskatt på värdeökningen.
Allt på ISK!
Ja, byt! Enklast tycker jag själv är Lysa. Men Avanza är också bra.
Se initialt till bara att göra en ISK-flytt så du inte tar ut och sätter in pengarna. Blir ändå en viss skatteffekt av 300 000 kronor som flyttas så (alt om du passar på att ta ut pengarna precis innan Q1 slutar och sätter in dem i Q2. Då slipper du också dubbelbeskattning)
Har ni två olika sparanden åt honom nu? Ett ISK-konto i hans namn och ett ISK-konto i ert namn?
Är sonen 10 år?
Stämmer bra det! Vad tänker du på?
Nyfiken på orsaken till att ni först sparade i sonens namn och numera i ert namn.
Avanza har inga avgifter bara man ligger under 50.000 i sitt sparande. Har man väl gått över 50 tusen så har man avgifter i all framtid.
Det finns billigare alternativ som t.ex. SAVR.SE. Deras hemsida är inte lika bra som t.ex. Avanzas och saknar en del men går att använda. Förvaltningsavgiften består av 2 delar och fondbolaget tar normalt drygt halva avgiften. Den bank/institut som sköter försäljningen och håller med sidor för att söka fonder och visa resultat tar den andra halvan, det är det som SAVR är billigare på och vill minnas att de tar ca 2 promille.
179% på 10 år låter inte som en högavkastande fond men varierar troligen inte så mycket över tid som de högavkastande kan göra.
Förr var fonder mot USA-marknaden den som gav mest men de varierar mycket. Så en fond som har hela marknaden i USA kan vara användbar men kolla upp hur de gör lite först. På senare tid har globalfonder också gått bra men det är variationer även där.
Swedbank har några globalfonder som borde gå att nyttja. Just nu ligger " Swedbank Robur Globalfond I" bäst till av deras globalfonder. Viktigt är att USA står för ca 75% av aktieinnehavet. Där har du samma värdeökning på 5 år som du har på dina under 10 år. Avgift nu 0.53%. Resultaten på fonder kan variera en hel del men ofta ligger de ungefär lika utom vid typ pandemi, finanskrasch mm.
Många banker har idag möjlighet att köpa andra instituts fonder så skulle tro att det även går att köpa andra instituts för några fonder på på Swedbank.
Siffran 179% är nog snittresultatet av ett månadssparande vilket blir lägre, fonden verkar ha gått betydligt bättre än så.