Hej.
Jag är en tant på 70 år som nyligen börjat följa Rika Tillsammans. Tack för jättebra råd och tips samt " utbildning".
Har till exempel lärt mig att förvaltningsavgiften på ISK inte bör vara mer än 0 ,4 procent.
Ser nu att jag har pengar på två ISK på Skurups Sparbank. Förvaltningsavgiften är en bra bit över 1 procent. Har inte sparat där på flera år och har ca 350000 kr i deras fonder.
Bör jag flytta dom till tex Avanza eller Lysa? Om så, blir det skatt för mig nästa år?
Vad är det bästa ; Att sätta in pengarna på ISK med låg avgift eller på en sparkonto med högst ränta?
Tack på förhand, Irene Andersson
För att svara på dina frågor också.
Just själva ISKt bör inte ha någon avgift. De fonder du har där däremot.
Du behöver nödvändigtvis inte byta bank. Gissar att Skurups Sparbank har samma utbud som Swedbank, och då har du tex Swedbank Robur access global som är en bred billig global indexfond.
Sen vill jag tillägga att investeringar i aktiefonder bör vara med lång sparhorisont.
Vad har du för fonder nu och vad sparar du till?
Du kanske ska passa på att unna dig själv att använda pengarna också. Sagt i all välmening
Det beror på hur lång din sparhorisont är. Min strategi är att pengar som ska användas för konsumtion inom de kommande fem åren bör förvaras på sparkonto med ränta. Tänker man sig fem-tio år (eller längre), då bör pengarna sitta på ett ISK i en fond eller aktier.
Ett alternativ om du vill härma fördelningen som statens AP7 Såfa så är det 50% i aktiefond och 50% i räntefond(sparkonto med ränta fungerar också) när man fyllt 70.
Då skulle hälften kunna ligga i t.ex. Swedbank Robur Access Global som nämnts tidigare om den går att välja där du har ditt sparandet nu och ta ut andra hälften till ett sparkonto med ränta.
Det är skattefritt att flytta innehav från ett ISK till ett annat men att sälja och flytta pengarna till ett annat ISK kommer medföra skatt på insättning till det andra.
Lycka till!