Hej Allihopa,
har varit sporadisk läsare ett tag men detta är mitt första inlägg på forumet.
Är ganska grön på privatekonomi, men har länge insett vikten av privat sparande och har därför försökt sätta mig in i det hela. Jag ber på förhand om ursäkt då jag misstänker att det här är femtioelfte inlägget av liknande slag. Till mitt försvar har jag försökt besvara dessa frågor själv genom att läsa på forumet och rådfråga min bank, men har inte blivit klokare och därför väljer jag att skriva ett eget inlägg.
Lite om mig. Jag är 42 år, gift och har en 11 mån bebis. Jag är anställd som snickare och håller på att bli husägare. Detta är vår första skuld, utöver individuella studielån.
Jag tror inte jag kommer få någon vidare pension värd namnet när det är dags och har därför valt att spara privat. Jag tänker spara tills jag är iaf 65, så minst 23 år till. Har jag ett fondkonto kanske jag skattar mindre per år, men behöver sälja av rubbet för att kunna spendera pengarna och då råkar jag ut för en jäkla smäll. Eller om jag byter till ISK, en schablonskatt varje år, men jag kan göra små uttag vilka gör att jag fortsätter få en tillväxt när jag är i pensionsålder. Vet inte hur jag ska tänka riktigt.
Har i skrivande stund 458k på Avanda Index Global med 101,34% utveckling sedan start.
Sen i maj i år har jag varit delvis tjänstledig och tagit ut semester och annan ledighet för att hålla ned produktionskostnaden för huset. Huset är ett projekt jag gör hos min arbetsgivare vilket gör att all tid jag skriver på projektet kostar oss 650kr/h.
Min normala årsinkomst är 500k/år brutto.
Med all den tjänstledighet jag kommer ha tagit i år kommer min årsinkomst vara ganska mycket lägre.
Det jag undrar är när det är smartast att sälja av fonderna och köpa ISK.
Det som spelar in är väl årsinkomster, förändringar i ISK?
Sälja av fonderna i år och köpa ISK i år, skattemässigt.
Om jag nästa år har en full inkomst och säljer av fonderna kanske jag får betala mer skatt pga höginkomstskatten?