Vet inte om den här tråden hamnade rätt, kategorierna är lite för snarlika för en lekman tycker jag. ![]()
Jag har ärvt fonder som ligger på ett fondkonto. Det handlar om en bit över miljonen fördelat på 68% aktieplacering och 32% ränteplacering, god utveckling sedan inköp så behöver betala vinstskatt på ca 250 000 kr om fonderna säljs av.
Kort om hushållet. Vi har en sammanlagd bruttoinkomst på ca 130-140 000 kr och vi sparar ca 15% av nettoinkomsterna långsiktigt (främst till pension). Huslån på 4 miljoner med 60% belåning vid senaste värdering, vi har lyckats behålla sparandet intakt trots kraftigt stigande räntor men skulle bolåneräntan fortsätta upp nu skulle vi troligtvis behöva dra ner på sparandet. Vi är båda strax under 40 och har två barn, inga planer på FIRE, så vi får nog räkna med att det är 25-30 år kvar tills pension för oss båda.
Jag vet inte riktigt vad som är klokast. Att se det som ett extra pensionssparande och behålla det i fonder eller istället amortera på huslånet. Om det ska behållas i fonder, om det är bättre att låta det vara orört på fondkontot eller ombalansera allt och flytta över det till ISK men då ta vinstskatten redan nu.