Behålla eller sälja dessa fonderna och betala skatten på 30%?

Hejsan!

Jag har precis börjat sätta mig in och ta tag i min ekonomi (bättre sent än aldrig) och har bl.a. anmält mig till föreläsningen den 4e!
Jag har nu börjat omstrukturera mina sparkonton och fonder och har bl.a. öppnat ett Lysa-konto och fört över mina ISK-fonder dit.
Dock har jag ett fondkonto på SEB som mina föräldrar öppnat när jag var yngre och sätter in en hundring i månaden. Jag har dock precis sett att det är två fonder med fondförvaltare med en förvaltningsavgift på 1,26%.
Jag har tänkt att det ska vara ett fondkonto med en sparhorisont på 4-6 år och frågan är nu: är det värt att sälja och betala 30% i vinstskatt eller är det bättre att låta de vara kvar?

Fonderna jag har är:
SEB Sverige Expanderad A (Värde 112.478,02 med total utv 295%)
samt
SEB Världenfond (Värde 64.479,32 med total utv 148%)

Ses den 4e!
Stéphanie

2 gillningar

Välkommen till forumet och grattis till att börjat ta tag i ekonomi! :heart:

Säg gärna något mer om detta så ska vi nog kunna komma fram till något. :slight_smile:

2 gillningar

Mina ISK-fonder har jag satt som pensionsspar så där var inget snack.

4-6 år på har jag satt lite på chans egentligen. Inga öronmärkta pengar men tänker ev till framtida familj, boende eller liknande…

Någon som hade något tips? :pray:

Hej!

Vad lutar du själv mest åt att göra? :slightly_smiling_face:

Vad gäller funderingen gällande vinstskatt , kan du eventuellt bli hjälpt i din beslutsprocess om du tar del av följande blogginlägg av Småspararguiden:

De förklarar vilka för - och nackdelar som finns med depå respektive ISK. Det som är svårt med frågan kring depå och ISK, är att det finns en del “det beror på”.

Kolla också gärna in följande artikel här på RT:

Även om artikeln har några år på nacken och en del siffror har ändrats, är själva frågeställningen densamma.

Om vi bortser från frågan om skatt tycker jag fonderna i sig talar för att sälja av och investera på ISK. Avgifterna är höga och viktningen skiljer sig markant från den som du får hos Lysa. Fonderna i depån har sammantaget drygt 60% aktier i Sverige jämfört med Lysas 20%, där du har investerat i övrigt. Sverigefonden är en aktiefond och Världenfonden är en blandfond med 70% aktier och 30% räntor. Det gör att den totala andelen aktier enligt mig är hög om sparhorisonten stämmer - och önskar du balansera om innehaven i depån så triggar du viss vinstskatt.

Men som sagt, kolla gärna in länkarna ovan om frågan om skatt är den centrala för dig.

1 gillning

Tack för svar!

Min spontana tanke var att sälja direkt då jag hört att det är bäst men ju mer jag läste ju mer osäker blev jag med tanke på att sparandet hållit på i många år och sparhorisonten kanske inte är jättelång!

Tack för artiklarna, hade missat den sista. Ska sätta mig ner och läsa igenom ordenligt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som det står i artiklarna är depå särskilt gynnsamt vad gäller skatt om värdeökningen blir på över 400%. Med schablonmetoden betalar du då 24% på hela beloppet. Med din sparhorisont är det ju tveksamt om du kommer att nå en sådan nivå ens på den som har ökat mest i värde. Det tillsammans med fondernas avgifter, höga andel Sverige och sparhorisonten, hade gjort att jag personligen hade bitit i det sura äpplet och sålt nu och tagit skattesmällen - en smäll (högre eller lägre) kommer ju förr eller senare ändå. Då hade du kunnat skapa en portfölj till på Lysa med både aktier och räntor (kanske 50/50 med tanke på den något diffusa sparhorisonten). Du får då bättre och mer balanserat innehav, lägre avgifter och har i framtiden möjlighet att ändra balansen mellan aktier och räntor utan att det triggar vinstskatt. För mig hade det också kännts mer motiverat att lägga eventuellt nytt sparande i den portföljen redan nu.

Dock är det ju vad jag hade gjort. Det finns säkert de som hade resonerat annorlunda.

Som du skrev, läs och fundera och kom fram till ett beslut du själv är bekväm med.

Lycka till med sparandet! :+1:

2 gillningar