Hej! Är Nordea Stratega 50 en bra fond? Har den just nu men känner mig väldigt osäker kring den fonden och har många gånger haft tanken att vela byta fond. Är det en smart grej att göra?
Vi börjar
Vilken sparhorisont har du?
Jag som investerar för en längre framtid skulle välja DNB Global eller Länsförsäkringar Global
Den är dålig (dyr som fan). Byt till billig global indexfond. Klart slut.
1,66% i avg och den är bra bara för Nordea banken och den rångivare som har lurat dig köpa in den i portföljen ![]()
Välkommen till forumet!
Har du lång sparhorisont? 10 år eller mer?
Med tanke på att fonden har 50% aktier och sedan räntor är det onödigt låg risk om horisonten är lång. Bättre att då byta till i första hand global indexfond, tex DNB Global Indeks.
Den har 0.2% avgift jämfört med Nordean som har 1.40% enligt Länsförsäkringars hemsida, vilket är onödigt dyrt.
Vill du komplettera globala indexfonden med ännu mer bredd kan du lägga till tillväxtmarknader och småbolag, och köra följande fördelning som exempel:
80% DNB global Indeks
10% DNB global Emerging Markets Indeks
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
Jag kör detta, förutom att jag också har 10% Spiltan Globalfond Investmentbolag så 70-10-10-10 fördelning.
Den har 50 % räntor och kostar 1,66 % i avgift så skulle inte säga att det är den bästa fonden.
Om det är så att du vill ha 50% i räntor för att du vill känna dig säkrare eller har en kortare sparhorisont så hade jag hellre öppnat upp ett konto hos lysa och valt en 50/50 fördelning där istället.
Om det är så att du har en lång sparhorisont hade jag valt en global indexfond eller 100% aktier hos lysa alternativt en 90/10 portfölj hos dom
Som tidigare sagts så har fonden 50% räntor, är detta rätt risknivå för dig så byt till lysa och ställ in på 50% räntor, betydligt billigare.
Hej! Tack för alla svaren, jag tänker just nu minst 5 år till innan jag köper lägenhet/hus! Så det är alltså smartare att byta till en billigare fond? Vad tycker ni om Avanza global?
Jag tänker minst 5 år till! Ska jag vänta med att byta fonder med tanke på börsraset just nu?
Är sparhorisonten 5 år är räntefördelningen du har lämplig men fonden är fortfarande väldigt dyr.
Om du sparar för att köpa hus inom cirka 5 år så säger jag allt på sparkonto med hög ränta. Om du inte kan tänka dig att skjuta köpet av hus minst 5 år framåt (dvs horisont 10 år).
Håller med de andra. Skaffa Lysa. Kör 100% aktier om du kan låta pengarna ligga i minst 10 år annars 50% aktier och 50% räntor om du vill ha samma risk som idag och behöver pengarna inom 5-10 år. Du kan begära flytt via Lysa för att slippa betala extra skatt som du skulle behöva betala om du säljer, plockar ut och sedan sätter in igen.
50% En globalfond
50% AMF Räntefond mix
Ifall sparhorisonten är på fem år