Jag är nybörjare med aktier och skulle vilja ha lite hjälp med min portfölj. Jag har sedan 2 år tillbaka börjat med min ISK via Nordea.
Hur mycket långa och korta räntor ska man egentligen ha? Jag är 34 år gammal. Jag har sedan jag började ca 60% i aktier, 25% långa räntor och 15% korta räntor.
DNB Global Indeks 20%
Nordea Global Passivfond A 10%
Nordea Stratega Ränta 26%
SPP Aktiefond Global 20%
SPP Aktiefond Sverige 7%
AMF Aktiefond Nordamerika 4%
AMF Räntefond Kort 5%
AMF Räntefond Lång 5%
Nordea Swedish Stars 3%
Vilka av mina fonder tror du att det är bäst att sälja och vilka behålla?
eller ska jag omplacera någon fond? (t.ex. om det är bäst att bara ha DNB global indeks eller SPP Aktiefond global)
sen måste jag säga att på Nordea kan man baa omplacera Nordea fonder, är det smart att sälja t.ex. hela
NB global indeks innehavet och köpa PP Aktiefond global?
Beror helt på sparhorisonten du har tänkt spara i.
Tycker som CL skrev ovan att den verkar lite stökig och spretig.
Gör det lätt för dig att spara, läs på dessa artiklar och bilda din egen uppfattning hur du ska bygga upp din portfölj efter sparhorisonten:
Vilka av mina fonder tror du att det är bäst att sälja och vilka behålla?
eller ska jag omplacera någon fond? (t.ex. om det är bäst att bara ha DNB global indeks eller SPP Aktiefond global)
sen måste jag säga att på Nordea kan man baa omplacera Nordea fonder, är det smart att sälja t.ex. hela
NB global indeks innehavet och köpa PP Aktiefond global?
Fem-tio år är inte långsiktigt. Långsiktigt brukar vara decennier!
Att välja 100% aktier på så kort tid är riskabelt. Vad gör du om börsen kraschar precis innan du behöver pengarna? En lösning är att gradvis trappa ner till räntefond. Börja exempelvis med 50% SPP Aktiefond Global och 50% AMF Räntefond Lång. Därefter trappar du ner med 5% aktier per år. Så det blir något i stil med:
År 1: 50/50
År 2: 45/55
År 3: 40/60
År 4: 35/65
År 5: 30/70
År 6: 25/75