Hej.
Ni som använder er av tex 60/40 hos Lysa! Använder ni Lysas allokering eller 100/0 och sparkonto?
Hej.
Ni som använder er av tex 60/40 hos Lysa! Använder ni Lysas allokering eller 100/0 och sparkonto?
Nu har inte jag just 60/40 utan en annan fördelning men har Lysa 100/0 och sparkonto på annan plattform, detta för att fritt kunna flytta till den aktör med bäst ränta och helt utan förvaltningsavgift
100/0 är det enda man bör använda lysa till. Allt annat är bluff som Lysa tjänar pengar på för ingenting.
Vill man ha 60/40 bör man ha 60% av sitt kapital på lysa med 100/0 och 40% av sitt kapital på ett räntekonto med högsta möjliga ränta.
Du får gärna utveckla ditt påstående att allt annat 100/0 är bluff.
Betala en avgift för räntefonder så kan man lika gärna ha dom på räntekonto 
Det är inte en bluff men du betalar förvaltningsavgift på hela beloppet hos Lysa men avkastningen på räntedelen är inte värd att betala för om du kan få likvärdig och säkrare avkastning på ett räntekonto utan avgift.
Jag sparar på Avanza men principen är densamma. Har bara aktiefonder (och guld etf) på min ISK och separat sparkonto för min buffert och ”räntedel” (i kontanter). För närvarande Komplett bank med fria uttag eftersom jag inte vill låsa pengar.
Räntefonder hos andra banker har också förvaltningsavgift.
Dessutom är det inte likvärdigt med sparkonto. Risken med obligtioner (specifikt mes längre duration) är signifikant högre och helt annan avkastningskurva baserat på hur räntorna (längre räntor) utvecklas på räntemarknaden.
Nu när korträntan höjts och de långa handlats upp till högre nivåer (jämfört med för 1 år sen) är räntefonderna dessutom mycket attraktivare.
Tror du på räntefonder på 5-10 års sikt själv? Tycker det ser svajigt ut och inte särskilt attraktivt för den i huvudsak passive investeraren.
Jag ser inget som gör att jag kan förvänta mig att de ska fungera på annorlunda sätt nu framåt jämfört med de senaste 50 åren.
Nu är det möjligt att tjäna pengar med räntefonder igen, minst med 4-5 års sikt. Men det är sant att räntorna på sparkonton också stiger. I Sverige har ni ISK/fondskatten som äter avkastningen jmf med sparkontot, det bör minnas.
Ett par scenarion för räntorna:
A) Skulle jag månadspara regelbundet i en blandportfölj (typ 60-40) idag, är det absolut räntefonderna som gäller.
B) Pratar man om kortsiktigt sparande eller ”torrt krut” i en portfölj med hög aktieexponering → sparkonto.
Vilka räntefonder rekommenderar ni?