Räntor på lysa eller ej?

Jag har läst massa trådar och inlägg om detta, men jag tycker det är motsägelsefullt… Konsensus verkar vara att man inte ska ha räntefonder över huvud taget på ISK för det är en förlustaffär, men samtidigt talas det ofta om motsatsen, om 80/20 (eller liknande) aktie/räntor på lysa. Samt att det ofta nämns i podden att man ska ha räntor som krockkudde.

Hur är det? Ska man skippa räntor på lysa och satsa på guld/sparkonto istället?

Har själv 100% aktier på Lysa.
Resten är på sparkonto med 2.5% ränta.

1 gillning

Beror på. Lysa räntor har högre förväntad avkastning än sparkonto, men till högre risk.
Guld är ett helt annat djur än lysa räntor, går inte att jämföra helt enkelt. Du kommer för övrigt aldrig få ett ”rätt” svar, för alla har olika åsikter om vad som är bäst, enligt mig är det bästa alternativet det som du kan fortsätta investera i i vått och torrt, 80/20 Lysa eller 80/10/10 aktier sparkonto guld kommer ge dig ungefär samma resultat långsiktigt oavsett. Välj det du gillar bäst och känner dig trygg med tycker jag.

2 gillningar

Kan ju även vara av ren bekvämlighet att ha allt på samma konto :slight_smile: Vill man ha räntor över huvudtaget så är det enkelt och bekvämt att ha det samlat på samma ställe för en del personer.

Medans andra inte alls tycker det är jobbigt att dela upp tillgångsslagen på olika plattformar eller banker.

1 gillning

Ger räntefonden strax under 3 procent är det bättre att ha en sådan i en ISK än på ett bankkonto till 2 5 procent.

Själv tvekar jag inte en sekund. Det är ISK som gäller. Vad som gäller år 2024 får vi se då.

1 gillning

Så om jag förstår det rätt så är räntor på Lysa mer en bekvämlighet än något annat?

Mer bekvämt om man gillar att ha allt hos Lysa och högre förväntad avkastning.

2 gillningar

Nej. Det vore väl extremt konstigt om en kort räntefond inte skulle klara 3 procent detta år.

2 gillningar