Lysaräntor eller sparkonto?

Jag närmar mig så sakta “10 år till pension” och ska inom några år börja säkra upp mina “roligt mellan 60 o 75 - pengar”. Finns det någon gräns för (skatt, avgift, whatever) när det är bättre med vanligt sparkonto med ränta än lysa med räntor? Har tänkt att succesivt öka min räntedel på lysa, men vid tex 80-20 eller 100% ränta , är det fortfarande bättre på lysa än sparkonto med ränta?

Lysa placerar i en ISK vilket innebär schablonbeskattning. Kontot beskattas som om det avkastar med statslåneräntan + 1 %-enhet oavsett hur kontot faktiskt utvecklas. Det innebär att placeringar som avkastar sämre än så bör placeras utanför ISK-kontot. När det gäller Lysas ränteplaceringar så kan man förvänta sig att de avkastar ungefär som schablonavkastningen vilket gör att det är hugget som stucket om man har dem i Lysas ISK eller köper motsvarande placeringar på ett vanligt fondkonto.

En annan aspekt är att även om räntefonder är betydligt säkrare än aktiefonder, så kan även räntefonder både öka och minska i värde på kort sikt. På det sättet är bankkonto betydligt säkrare eftersom behållningen där aldrig kan minska (om man bortser från inflation). Som vanligt är det så att osäkerheten kompenseras med en, i genomsnitt, något högre avkastning på räntefonder.

Mitt råd är att göra både och. D v s ta ut en del pengar och placera på bankkonton med bra ränta (och insättningsgaranti) och samtidigt öka andelen räntor något på ISK-kontot.

2 gillningar

Finns det dock inte en bättre potential i räntefonder nu framöver när eventuellt räntorna kommer att sänkas? Det har ju verkligen inte varit en bra affär när räntorna sköt i höjden globalt men nu sista tiden har det bättrat sig avsevärt. Samtidigt när nu räntan sänks sjunker ju även ränteersättning på vanliga sparkonton…Samt även ISK-skatten som är kopplad till statslåneräntan.