Varför är Lysa så hypat?

Hej, varför är Lysa så hypat? Som det ser ut nu betalar jag för ISK hos Skandia totalt 0,28% (avgift + fondavgift) för ngr indexfonder. Lysa tar 0,35% i avgift. Har jag missat något? Hälsn Henrik

Hej Henrik!

Anledningen varför man eventuellt skulle vilja investera via Lysa är att du slipper göra ombalanseringarna varje år, dom gör detta åt dig flera gånger per år om innehaven går isär tillräckligt mycket.

Så jag skulle mest säga att det är av bekvämlighet att slippa välja fonder och ombalanseringen varför man väljer Lysa. Men gillar du att göra detta själv så hade jag gjort en egen portfölj.

I denna artikeln av Jan så finner du för och nackdelar för Lysa, läs gärna den!

Det är för att Jan proklamerar för Lysa. Alla vill göra som Jan. Kör en egen portfölj istället.

Ok, tack, trodde det i första hand var för avgiften.
/Henrik

Jacke78 driver med dig Henrik.

LYSA har en del bra egenskaper.
Diversifieringen är kanon
Du får tillgång till div fonder & EFT som en privatsparare inte får, t.ex. Vanguard.
Du får automatisk omfördelning i din portfölj
Allt detta till en ganska låg avgift, vilket är KANON för en amatörsparare som INTE bryr sig om sitt sparande, mer än att det ska finnas ett sparande.

LYSA är INTE bra om man vill ha 100% kontroll
Man vill skapa en portfölj med minsta möjliga avgift
Man vill ombalansera själv.

Själv kör jag en blandning och tävlar just nu med min egna portfölj Vs LYSA, ska utvärdera om nått år så får vi se vad som händer.