Lysa och fonderna som de investerar i skiljer sig från era förslag, hur kan man tänka?

Hej,har lyssnat på många avsnitt av Rika Tillsammans. Tack för att ni finns. Bestämde mig för att spara i LYSA. När jag nu ser vilka fonder de investerat i blir jag förvånad. Tex Öhman Sverige marknad hållbar 5%. Den fonden är ju mkt dyrare än den Sverigefond som ni rekommenderar för 2020. Er fonds har ju också gått bättre över tid. Alla andra fonder som jag nu har på LYSA är Vanguards aktiefonder. Har svårt att förstå detta. Era modellportföljer verkar ju kloka o bra men skiljer sig mkt fr LYSAs. Hur ska jag tänka?

Hej Lena,

Du får kolla med LYSA, men de betalar inte i närheten av de avgifter som vi småsparare gör då de kommer med hundratals miljoner kronor per fond. Därför har de stora rabatter på t.ex. Öhman-fonden.

Om vi småsparare hade kommit åt Vanguardsfonder så skulle jag rekommenderat dessa. Problemet är att vi småsparare inte längre kan investera i dem på grund av legala skäl. Det kan däremot LYSA. Jag skulle säga att dessa fonder är betydligt bättre än de flesta av de som vi småsparare kommer åt.

Det går heller inte direkt jämföra fond för fond, utan det som man behöver jämföra på är de underliggande tillgångarna där man kan se att vi investerar till 90 % i samma bolag, det bara är att vi använder olika fonder för att komma åt dem. Jag har skrivit om det i dagens artikel:

Hälsningar, Jan

Kan man köpa Lysa genom sitt ISK på Avanza?

Nej Niklas, det kan du inte. Lysa hanterar du på deras egen hemsida.

Men en Lysa-portfölj är en ISK, så det blir ingen skillnad mot den ISK du har på Avanza.

tack för ett informativt svar!