Sälja av ISK Avanza gå 100% Lysa?

Hej Alla,

Tänkte fråga efter lite råd.
Har satt upp två pengamaskiner till barnen på ISK hos både Avanza samt hos Lysa.

Avanza började jag spara i ~2018 och senare i 2019 började jag även spara i Lysa.

Tycker att utfallen visar att jag inte varit tillräcklig duktig med mina fondval och byten genom åren.

Men jag undrar om jag jämför på rätt sätt när jag sätter samma start datum och slut datum och kollar på % utveckling.

Men hur tänker ni annars, bör jag överge och lägga allt hos Lysa? Är även öppen att lägga det hos en annan robot tjänst typ Opti?

Ansträngning bör läggas på att få ned kostnader, inte tvärtom. Fondråd finns det gott om i detta forum.

4 gillningar

Hehe kanske eller så visar utfallet att du inte vart tillräckligt passiv genom åren :slight_smile:

Varför inte flytta över 50% av innehavet på Avanza till Lysa och fortsätta med egna fondval för resten om du tycker det är kul?

Tror exakt så. Vi pratar ju väldigt kort tidshorisont. om inte barnen alltså är 65+ nu känns det som ett avrundningsfel.

1 gillning

Jag tycker personligen att det är bättre med 2-3 tjänster än 1 tjänst. Det grundar sig i att man får en benchmark utifrån sin egen aktivitet och då kräver jag av mig själv att aldrig ändra två saker samtidigt. Helt enkelt för att man ska ha ett referensvärde.
De senaste 10 åren ska heller inte ses som en normalitet i avkastning, utan man ska nog vara glad med 70:-/ lax årsvis.

Hinkarna är en bra grundbult, det ger en kontinuitet i risk-managment!

Tänk också på att inte sätta prestige i barnens sparande, då har du x3 i graden av besvikelse.

För att återgå till LYSA, så är problemet att de bara har ISK, med numera väldigt höga avgifter. Är du 25 år och aldrig skall använda pengarna förrän du är 65 år. dvs du är riktigt rik, då kan säkert ISK-LYSA vara bra, men är du 50-ish och behöver pengarna om 10-15 år så är det tveksamt att gå på LYSA. Hade LYSA haft vanligt fondsparande förutom ISK hade situationen sett annorlunda ut.

Han gör vad han kan för spara några kronor. Tråkigt men sant.

1 gillning

Menar du specifikt Lysas ISK eller ISK i allmänhet?

1 gillning