Hej!
Jag har en del av mitt sparande i lysa 50/50. Har resterande del på räntekonto och 100 % lysa aktie och andra globalfonder. Med den nya ökade skatten funderar jag på att lägga över denna del av sparandet till en fond. Har ni någon att rekommendera med ungefär samma risk?
Jag tänkte då aktiefonder utan att ha dem som isk.
På depå då istället? Det är bara lämpligt om vet att du aldrig ska byta eller ombalansera dina fonder. Depå kräver en väldigt lång sparhorisont.
Generellt lönar sig isk mycket bättre pga smidigheten. När räntan och därmed skatten är högre så innebär det dessutom oftast att den förväntade avkastningen också är högre på dina fonder.
Så jag hade personligen inte bytt från isk till depå.
Om du flyttar ditt sparande till en aktiedepå får du lägre risk, eftersom du har avdragsmöjlighet för förluster. Ska du få ungefär samma risk som du tidigare hade i din ISK kan du öka aktieandelen. Hur mycket beror på din avdragsmöjlighet och dina antaganden om risken i aktier respektive räntor, men jag gissar att du skulle kunna öka från tidigare 50 % aktier till 75 % aktier utan att nämnvärt förändra din totala risk.
Tyvärr känner jag inte till någon bra blandfond med cirka 75 % aktieandel som rakt av kan ersätta Lysa. En möjlighet är KPA Blandfond, men du får du en högre andel placerat i Sverige än du skulle ha haft med Lysa.
Jag håller med @MattiasA90 om att smidigheten talar för en ISK. Du kan byta innehav när du vill, slipper krångla med deklarationen, och det du ser på kontot är det du har sparat efter skatt. Med Lysa får du även ett väldiversifierat sparande som är svårt att själv replikera med fonder. Jag tror därför att du kan behålla ditt sparande som det är.
ISK och Lysa har tydliga fördelar och är ett utmärkt val för de allra flesta. Att det skulle kräva väldigt lång sparhorisont för att en aktiedepå ska vara lönsamt är dock en myt som uppstått från otillräckliga jämförelser där man inte tar hänsyn till att aktiedepå sänker både förväntad avkastning och risk. En aktiedepå kan vara lönsam redan från första dagen. Har man möjlighet att låna räntefritt och dra av förluster till 30 % kan sparande i aktidepå till och med bli bättre än ett helt skattefritt sparande.