Förskjuten vinstskatt

Hej. Helt ny på detta och hoppas att kunna tillvarata all erfarenhet och kompetens som finns här.

Nu till en uppdelad fråga.(Jag har ärvt och sålt bostad)

Skall betala ca: 1m i skatt

Har ett nuvarande bolån på bostaden jag bor i på 1.2m.
Jag vill få ned skatten (som skall betalas om ett år) så mycket det går. Min tanke är följande:

Betala av mitt nuvarande bolån 1.2m.
Detta bör räknas som återinvestering och jag bör endast skatta för resterande pengar från försäljningen av ärvd bostad.???

Sen investerar jag resterande pengar så de växer så mycket som möjligt under ett år.

Sen betalar jag skatten som då bör vara några hundra tusen mindre.

Sen lånar jag upp max på min nuvarande bostad och investerar alla pengar med bra spridning.

Min fråga är nog egentligen: räknas avbetalning av bostadslån som återinvestering?

Tack. /Karl Nilsson

Det finns ganska tydliga krav för att få skjuta upp skatten, ett av dem är att du ska ha varit folkbokförd i boendet som säljs det senaste året alternativt 3 av de 5 senaste åren. Har du det?

4 gillningar

Tack. Bra med länken också.
Då kan jag satsa på att få mina pengar att växa så mycket det går fram till att jag skall betala skatten.

:slight_smile:

1 gillning

Lycka till! :relaxed: Jag kvalificerade inte heller så mina ligger och bubblar på ett sparkonto med ränta fram till i februari. För osäkert med något annat känner jag.

Under så kort tid som ett år kan pengarna likaväl krympa som växa om du investerar dem på börsen. Det gängse rådet brukar vara att pengar som skall användas inom tre år bör placeras på ett bankkonto (med insättningsgaranti)

7 gillningar

Reavinstskatt och belåning på en fastighet har absolut ingenting med varandra att göra!

Om du tänker efter: I så fall skulle ju varenda människa som säljer med vinst först belåna sin fastighet och därefter amortera lånet i samband med försäljningen.

4 gillningar

Ja helt rätt, jag läste nog lite snabbt och tänkte ny bostad därav fokuset på uppskov.

Skatten går ju såklart inte att minska, men den går om alla villkor är uppfyllda skjuta upp när man säljer en permanentbostad och köper en ny.

Hej. Jo, jag är ju helt färsk med att tänka på pengar/ investeringar och ekonomiska saker.

Många pratar om sparkonton med ränta och garanti. Jag trodde inte att det fanns sparkonton med ränta, nu för tiden…

Så. Var hittar jag dem?

Finns det något maxbelopp vid insättning?

Tack.

Finns många se bara till att de har ”statlig insättningsgaranti”. Gäller då upp till 1050000kr per person och instititut. Så man kan säga att det i praktiken är maxbeloppet du bör förhålla dig till.

Själv använder jag Svea Ekonomi, Aros Kapital och Collector.

Aros Kapital har idag t ex 1,6% om du binder i ett år. Du kan hos de fortfarande ta ut pengarna mot 1% straffavgift trots att de är bundna.

1 gillning

Det finns inte med någon med hög ränta, men i alla fall något bättre än storbankernas nollräntekonton.
Använd t ex compricer för att jämföra olika bankers ränta.
Angående maxbelopp och andra begränsningar får du läsa på respektive banks hemsida.

Jag kör konto hos Santander och Avida, läs igenom vad som gäller!
Ska kolla upp Aros Kapital efter Info ovan :+1:

Vad tror du om sparräntan framöver, kanske dumt att binda på 12 månader i dagsläget?

Hej Karl,
Tänker du möjligen på detta med kapitaltillskott i bostadsrättsförening? Kan vara bra att känna till om man ska sälja en bostadsrättslägenhet. Om föreningen amorterat blir det mindre reavisntskatt.
Se bifogad länk:

Den kommer säkerligen att öka så det är mer frågan i vilken takt? De rörliga sparräntorna ligger oftast 0,8-0,9%% idag så då kan man räkna på hur mycket den genomsnittligen behöver öka under året för att i genomsnitt under ett år vara bättre än 1,6% bundet som är garanterat under ett år.

Man kan tänka att om den rörliga är 0,9% idag, 1,6% om ett halvår och 2,3% om ett år så motsvarar det ungefär 1,6% i genomsnitt. Så tror man att sparräntan ökar snabbare än så är det bättre att avvakta osv.

Funderar på att öppna 2 st sparkonton med 1 års bindningstid och med c:a 6 månader mellan dess startdatum. Detta ger förhoppningsvis bäst resultat de närmsta
2-3 åren.