Investera under sämre ekonomiska tider

Hej!

Är ny här på rika tillsammans och tänkte kolla med er hur ni tänker kring att investera vid en recession;

Hög arbetslöshet, högt antal sjukskrivningar, dyr el, höga räntor, ökat antal konkurser. Med andra ord, om inte det är mycket i samhället/världen som funkar.

Finns det något man kan investera i?

Jag tänkte först på inkasso bolag/kreditbolag. Även med hänsyn till att skulderna ökat i Sverige den senaste tiden. Men om folk är arbetslösa/sjukskrivna kan de ju inte betala till bolagen så de går ju ändå i förlust.

Kanske är det billiga matkedjor/distributörer som exempelvis Axfood? De har ju gått som tåget under 2023.

Är det en bra ide att investera i storbankernas aktier? De tjänar ju multum på bolånen. Men vid en dålig ekonomi så kanske det är en dålig ide.

Är räntefonder/obligations fonder något alternativ? Har inte sån insyn i det området.

Är som sagt inte helt insatt i sparande, men läst till mig lite grann. Tacksam för svar!

Du slipper de snurrande tankarna och risker med specifika branscher och bolag, genom att investera brett i en indexfond. Just sayin’

21 gillningar

Om du vill krångla till det lite…

Dessa tankarna är ju logiska, och borde vara en bättre investering än andra bolag, men tyvärr är det redan inkluderat i aktiepriset eftersom det är information som alla kan ta reda på.

Det bästa är att bara fortsätta köpa globala indexfonder

Som ny börja gärna med att läsa denna:

1 gillning

Innan du börjar tänka tankar på att investera så bör du först ställa dig frågan, speciellt under rådande ekonomiska klimat, “om något händer, har jag en tillräcklig buffert för att klara mig?”. Har du en tillräcklig buffert redan så bör du ställa dig frågan “hur stor risk är du villig att ta”? Risk har väldigt stor koppling till hur lång sparhorisont du har så du måste veta om du sparar till något om 10 år eller om 1 år. Längre sparhorisont ger dig möjlighet att ta större risker (till viss gräns), kortare vice versa.

Generellt ska en försöka undvika att investera i enskilda aktier. Ingen sitter med en kristallkula och är det någon som ger dig aktietips ska du vara väldigt skeptisk.

Om du ändå vill investera i enskilda aktier så tycker jag att du alltid ska läsa på om bolaget själv, och enligt mig ska/bör du ha förståelse för vad bolaget faktiskt sysslar med. Jag anser det t.ex inte vara lämpligt om en person investerar i ex Astra Zeneca om hen inte har någon som helst koll på med-branschen.

Har du inte intresset eller kunskspen för att läsa på om bolag så är nästa alternativ ex en indexfond, om du är villig att investera med högre risk. Oavsett högkonjunktur eller lågkonjunktur så kommer du följa den ekonomiska uppgången/nedgången vid löpande köp av en indexfond. Över tid/historiskt har den strategin visat sig att slå alla (förutom möjligen oraklet från Omaha) aktivt skötta fonder på marknaden och gett ok avkastning. Detta är dock inte garanterat och du kan fullt möjligt förlora alla dina pengar.

Enda egentligen “garanterade/säkra” sättet att spara pengar på just nu är ett räntekonto, så där har du ett väldigt säkert alternativ.

Jag får inte ge dig råd om vad du ska investera i då det är reglerat i lag men jag kan ge dig insikt i hur jag sparar:

Varje månad så ser jag till att pengar som jag har över från min förra lön sätts in på mitt buffertkonto om det inte har det värde som jag vill att det ska ha. Annars så använder jag de pengarna och buntar ihop dem med pengar som jag öronmärker varje månad för sparande.

Dels så amorterar jag för tillfället mer än dubbelt så mycket som jag måste på min bostad. Detta pga räntan=garanterad avkastning på dina amorterade pengar och vi har just nu en ränta på 5+%
Sen har jag registrerat ett löpande sparande i indexfonder på Nordnet varje månad.
Sen följer jag en del specifika aktier väldigt nära som jag är väldigt påläst på och köper/säljer aktivt löpande.

Generellt har jag väldigt hög risknivå men jag har inget som jag sparar till på kort sikt och jag har bra ekonomi generellt så även om jag förlorar alla mina investerade pengar går jag inte under ekonomiskt.

1 gillning

Dåliga tider borde det heta. @moderatorer

Lite kuriosa men det håller just nu på att gå riktigt åt pepparn för inkassobolaget Intrum, ironiskt nog för att de har för höga skulder (!). Så även det som i teorin borde gå bra kan gå dåligt…

Det kanske kommer landa i en indexfond ändå. Det hela är en djungel och man blir ju snurrig

Tack för infon. Jag förstod det som långa räntefonder lönar sig om man investerar när räntan är hög för att sedan sjunka. Om man inte tror på att räntan kommer att sjunka så är det nog bättre att lägga pengarna på ett sparkonto istället, eller?

En väldigt bra guide. Laddade ner Lysa nu också så får man se om man blir en miljonär till slut :slight_smile:

1 gillning

Precis. De tjänar ju pengar på att folk som har det medelbra ställt lever över sina tillgångar och faktiskt betalar till dem. Så fort allt trillar in Kronofogden, vilket det har gjort nu i större i utsträckning, så får de inte ut i närheten av lika mycket.

Jag hade investerat precis som vanligt, alltså i breda och billiga indexfonder oavsett börsklimat :slight_smile:

4 gillningar

Just keep buying. Ignorera allt brus. :innocent:

1 gillning