Investera nu eller sprida ut det över tid?

Hej!

Jag har några hundra tusen kronor som idag bara ligger på bankkontot (ingen ränta att tala om). Jag funderar på att investera dem på börsen, hälften i fonder och den andra halvan i stabila aktier.

Min fråga är: Är det fortfarande en bra tid att investera just nu, eller bör man sprida ut investeringen över tid (t.ex. månadsvis under ett år)?
Jag är långsiktig (minst 10–15 år) och har inget behov av pengarna på kort sikt. Men samtidigt känns det lite läskigt att “gå in hårt” direkt, särskilt när börsen redan gått ganska bra på sistone.

Hur skulle ni ha gjort?

Rent matematiskt är ”rätt” svar att investera allt på en gång. Men om det känns riskabelt så är det inte fel att sprida ut det över tid, minskar risken att gå in vid fel tillfälle.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

Din frågeställning dyker ofta upp på forumet. Det finns nog inget 100% “rätt” sätt, men det finns många olika åsikter om vad som är “rätt”. Tråden nedan kan vara en bra startpunkt.

Det är time in the market som räknas. Och det kommer alltid kännas läskigt att gå in. För det finns alltid risk för snar nedgång.

Men det är en del i tiden på marknaden. Enda anledningen att dela upp det är att man är beredd att offra trolig uppgång för att lugna sina nerver.

Det är inget fel i att göra det. Men nan ska veta att det är troligare att man förlorar än vinner på det.