25 år och 1,2 miljoner - hur investerar jag för framtiden?

Hej, kära forum!

Mitt namn är Hampus och jag är 25 år gammal och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har i nuläget 1,2 miljoner sparat och är student med flera års studier kvar. Jag vill se att mina pengar ska växa samtidigt som jag är i en period i livet där mycket (förmodligen) investeringar/konsumtion kommer ske inom några år såsom barn, hus, bil etc. Men hur fanken ska jag tänka kring allt detta?!? Jag hade mer än gärna fått tips på hur ni hade lagt upp ett sparande utifrån mina förutsättningar. Hade ni köpt eller hyrt bostad? Hur stor buffert hade ni haft? Hur mycket hade ni investerat på lång sikt?

Alla tips och invändningar är välkomna.

Tack på förhand!

In med allt i några aktiefonder på Avanza.

Köpt om pengarna fanns och du kan få ett lån? Pluggar du har du inte inkomst och således inte möjlighet till bolån men familjen kanske kan hjälpa till?

Ingen buffert. Det går fort att omvandla fonder till pengar. Nästan allt går att köpa på faktura.

Allt som blir kvar efter mat och boendekostnader.

Jag är ett par år äldre än du men är färdig med “allt” dvs, 2 bilar, ett hus, jobb och 2 småbarn, men lyckades med detta utan att dränera allt mitt kapital eller att ta annat än bolån. Sanningen är att jag inte hade något kapital till att börja med utan det tillkom när jag började jobba. Så jag tycker inte du behöver använda någon större summa av det kapital du har nu för att köpa allt, låtsas som att större delen av pengarna inte finns. Jag gör antagandet att du inte sparat dig ihop till allt kapital. Arv, gåva? Sånna saker händer väldigt sällan i livet och det är nog lätt att ta pengarna för givet om man inte slitit ihop dem själv. All respekt dock om du lyckats med denna bedrift under studietid :smiley:
Men glöm inte att köpa något kul i alla fall.

Hyr bostad, du vet inte vart du tar vägen senare i livet. Se inte bostaden som någon investering utan köp först när du vet att du kan bo på samma ställe i 10 år. Inte cool att köpa under studietid och så får du jobb i andra delen av stan/landet samtidigt som bostadsprisena går ner och du tvingas sälja. Eller så blir du med ungar, och måste ha större. Så hyr för fasiken. För friheten.

Jag kör enligt följande:

Buffert/korttidsspar till större hus/ fuck off pengar: 200 000
Hus netto 1 milj
Långsikt (100/0) 400 000
Medellång sikt, kommande renoveringar, roligare bil (60/40) 250 000

Månadssparar allt i långsiktiga portföljen utan undantag.

1 gillning

Tack för ditt svar, Johan!

Men jag har några invändingar. “in med allt i aktiefonder?” känns inte alls balanserat utan vill förmodligen ha en buffert för eventuella lite större kostnader såsom en lite dyrare resa etc. Detta för att kunna ha ett “rikare” och mer balanserat liv. Studerar i den stad som jag vill och kommer bo i vilket innebär att jag hade kunnat köpa en bostad istället för att hyra, men är som sagt kluven.

Stort tack för klokt svar. Låter som ett bra upplägg och plan. Var lite otydlig i inlägget men studerar i den stad som jag vill och kommer bo i vilket innebär att jag hade kunnat köpa en bostad istället för att hyra. Svårt att veta om man ska ta risken att investera både på börsen och bostadsmarknaden nu när den står otroligt högt.

1 gillning

Förstår att du då kan tänka dig att köpa. Men isånna fall är det väl vettigt att köpa under förutsättningen att du får lån. Och det har jag svårt att tro med CSN som inkomstkälla om du inte har någon med på lånet.

Men vill du köpa så gör det, men bli inte ledsen om du gör några hundra tusen i förlust om du måste sälja om 5 år. Ta det med i en kalkyl :slight_smile: en grj då är ju att köpa så stort att du inte kommer behöva flytta om du får sambo och barn