Hej alla kloka! Vi sitter här hemma och överväger vad vi får mest för per krona just nu.
Vi har ett bolån som är bundet på låg ränta till slutet va nästa år samt ett nu obundet topplån på ca 53 000kr där vi nu fått en ränta på 6%.
I övrigt har vi inga stora lån utan det är ett CSN-lån och ett räntefritt lån på 8 000.
Vad är egentligen det smartaste alternativet i detta läge?
Vi har sparpengar som kan täcka upp topplånet och få bort det helt och börja amortera mer på det större lånet som är bundet.
Vi låter 53 000 vara obundet för det är ändå såpass litet lån och fortsätter investera på LYSA.
När det gäller amortering brukar man ofta vända på resonemanget och se det som att man får en riskfri avkastning på räntan man slipper. Att få 6 % riskfri avkastning på en investering är riktigt bra, så för mig är det ingen tvekan om att jag skulle amortera.
Hade amorterat av det rörliga lånet mest för att slippa oroa mig över det. Tänker att avkastningen blir 4.2 % givet att du har ränteavdrag. Om du sedan vill amortera mer beror på hur riskvillig du är och hur stora marginaler du har i övrigt. Klarar du mentalt och ekonomiskt rörliga ränta på ditt lån när det går ut så investera i indexfonder istället. Annars amortera tror normalt det är enklare att sälja fonder och amortera än att låna upp mer och köpa fonder…
Enkelt, klart att du ska amortera på topplånet. Det är så pass litet att det inte skulle göra en nämnvärd skillnad av att investera i Lysa jämfört med att slippa 6% ränta. Och dessutom är det ingen garanti att räntan inte kommer att öka ytterligare över tid.
Tack hörrni! Magkänslan säger detsamma som ni alla överens om, lätt att bli blåögd och blind över den “lilla” summan pengar. Blir få bort lånet under morgondagen, stort tack!
Ja det är avbetalat. Nu började jag fundera hur vi ska göra med resten. Vi har ca 1,4milj i lån kvar, bundet till 1,64% till slutet av detta år. Amortera mer eller stoppa in pengar på lysa?
Lite svårare att säga vad just ni ska göra med stora lånet.
Men jag kan säga vad jag gör.
Har ett större lån än er, med rörlig ränta och jag amorterar inget just nu.
Har en stor “buffert” i cash och resten går in på börsen.
Skulle det komma en större krasch så kan jag stoppa in mer på börsen. Men det är inte därför pengarna står utanför börsen.
Bufferten är egentligen det jag inte vill ha på börsen utan snarare vill ha på räntepapper.
Jo, jag räknade lite på det om vi skulle trycka in amortering som att vi redan nu låg på 5%, men det är så pass kort horisont (1år) så kändes som att vi silar mygg.