Spara vs amortera

Jag behöver hjälp att tänka mig fram till bästa sättet att använda pengarna. Jag har möjlighet att tömma min buffert, sparkonton och ISK-konton för att med dessa pengar (500k) hamna under 50% belåningsgrad på huset.

Hur ska jag räkna för att komma fram till ”rätt” beslut? Hur ser min ekonomi ut om exempelvis 1, 5 och 10 år om jag fortsätter som nu alternativt tömmer allt sparande men slipper amortera 3k samt räntan på 500k? Hinner det ökande sparandet på 3k plus den minskade räntekostnaden ”fylla upp” allt igen inom rimlig tid för att sedan öka?

Det “ökade sparandet på 3k” är bara samma pengar som du redan skulle ha haft på kontot om du inte amorterat. Att amortera är lönsamt enbart om räntan på bolånet är högre än avkastningen på dina placeringar.

1 gillning

Hmm, det där förstår jag inte riktigt. Förklara för en neewbie.

Jag tänker att jag borde kunna räkna med ett ökat månadssparande med motsvarande summa som nuvarande amortering 3k samt räntekostnaden på 500k (typ 1k). Hur snabbt skulle dessa 4k i månaden återställa min nuvarande buffert, sparkonto och ISK på 500k och sedan göra större nytta efter det?

Att spara 4000:-/mån OM du har en avkastning på 7% gör att det tar 8år drygt att gå från 0:- till 500.000:-

Men som sagt ovan. . .om du har säg 3% på lånet och du kommer få bättre avkastning på dom 500.000:- på ISK. . .så kommer du egentligen aldrig “i kapp”
Dom 500.000:- kommer med 7% avkastning växa till ca 850.000:- på dom 8åren även om du spara 0:-/mån

Så frågan är VARFÖR du vill komma under 50% lånegrad…amorteringen är ju också sparade på sitt sätt.
Det är väl många som tycker det är skönt att ligga under 50% o fel är det väl inte heller…men ekonomisk det bästa är det sällan

1 gillning
1 gillning

Du gör ett felaktigt antagande att investering (i t.ex fonder) har samma risk som amortering.

Att investera i tillgångar som ger hög avkastning har generellt hög risk, medans amortering är riskfritt.

1 gillning

Det stämmer att riskprofilen är annorlunda. Att amortering skulle vara riskfritt stämmer dock inte. Man ökar till exempel risken att ens likvida medel inte räcker till när de behövs. Därför brukar det rekommenderas att man behåller en buffert i stället för att betala av lån.

Det jag menar är att om du amorterar 3k nu istf om en månad så är det enda som hänt att du haft 3k mindre på kontot en månad samt 3k mindre i lån en månad. Vinsten/förlusten av det hela blir då helt enkelt skillnaden mellan vad dessa 3k avkastar jämfört med vad de kostar i ränta. Detsamma gäller de 3k som skulle ha betalats om två månader, och så vidare.

Då ligger inte risken i själva amorteringen, utan i uteblivandet av en buffert.

2 gillningar

För att förklara på ett annat sätt: om du amorterar 500k slipper du betala 3% ränta. Dessa 3% tjänar du varje år.

Om du lägger in 500k på börsen tjänar du i snitt 10% varje år (båda nominellt).

Alltså tjänar du mer på börsen. Det krävs dock att du är länge på börsen för att se till att du får ta del av dessa 10% eftersom det nästa åt kan gå ner 50% och sen först om 15 år gå upp mer. I det långa loppet får du mer pengar på detta vis.