Var sparar vi renoveringspengarna?

Hej! Vi vore tacksamma för råd kring var vi lämpligen lägger sparpengar till renovering. Tidshorisonten vet jag inte hur jag ska beskriva riktigt, men vi har kommande renoveringskostnader på totalt 1,2 Mkr. Tanken är att ta dem i prio-ordning och spara ihop till åtgärd 1 - genomföra. Spara till åtgärd 2 - genomföra, osv osv. Vi vill inte utöka banklånet men det skulle vara möjligt om det vore ett rimligare alternativ av någon anledning som inte vi kan se, men då har vi också andra skills än just ekonomi :slight_smile: :slight_smile:

Vi startar på 0 pga tidigare utförda renoveringar, föräldraledigheter och lite slösigt förhållningssätt till pengar. 1,2 Mkr kan vi spara ihop på mellan 3,5 till 5 år (beroende på hur duktiga vi är på att skärpa oss lite:)) och det vi funderar kring är om det finns något sätt att spara på, som kan passa, förutom att ha pengarna på ett sparkonto (ränta 0,9 % just nu ser jag i internetbanken…). Varje åtgärd kostar ca 300k och det tar oss mellan 10-15 månader att spara ihop till.

Till barnen placerar vi i en kapitalförsäkring med en global indexfond men då är det ju på lång sikt och pengar som inte ska röras på länge. Så, kanske är långsökt att tänka att dessa 10-15 månader ska kunna ge något? Nåja, önskar alla en fin kväll, tacksam för input om ni har någon!

Vi har en automatisk överföring varje månad till en “nischbank”. Tidigare hade vi Marginalen, nu har vi SBAB. Det är för kort horisont för att gambla med någon placering i fonder etc.

2 gillningar

Så kortsiktigt horisont ska du absolut ha på räntebärande (säkra) sparkonto.

Finns flera nischbanker som erbjuder högre sparkontoränta. Jag har t.ex. resursbank rörligt på 3,85% men finns säkert bättre om man letar.

riskaptiten avgör, men ska man göra by the book så är det räntebärande papper.

Tack allihop, jag startade ett sparkonto på northmill med 3,25 % ränta. Känns tryggt med tanke på de korta tidsperspektiven.

1 gillning

Tänk på att alltid köra sparkonto med insättningsgaranti och att inte ha mer än 1 050 000kr per institut.

Titta evt. på fasträntekonton med några månaders bindningstid för att skruva upp räntan ytterligare.

3 gillningar