Hej! Jag gick igenom lite gamla trådar om finansiering av renovering, och i en hade Jan svarat att målsparande är tänkt att vara inbakat i buffert och mellanriskhinken vilket jag nog drar mig till minnes att jag hört i ett gammalt avsnitt. Jag behöver lite hjälp att bena ut vad detta kan innebära för mig.
Jag (eller jag och maken som har gemensam ekonomi), har inte kommit så långt i sparandet på de fyra åren vi hållit på, vilket främst beror på att vi håller på med en rätt omfattande renovering som vi behövt lägga våra pengar på. Vi har fått göra en omvärdering av huset, och banken har sagt att nästa får vi göra antingen när huset är klart eller efter 5 år (nu om tre år). Så vi sparar och sparar i vårt renoveringskonto, ett Lysa Sparkonto med ränta.
Bufferten vi har räknat med är på 50k, också det på Lysa Sparkonto med ränta. Summan täcker de flesta kostnader vi kan råka ut för och vi har väldigt stabila jobb, så månadsutgifter är inte så intressanta här. Den har vi nallat av då och då, senast till självrisk för omfattande operation av vovven och ett bromsbyte på bilen bl.a., och kommer snart använda majoriteten av den till att amortera av hela lånet på andra bilen.
Hursomhelst. Vi har lyckats skrapa ihop ca 157k på ett mellanrisk ISK 60/40). Totalt sett landar vi på ungefär 284k på dessa konton (17k buffert, 110k målspar och 157k mellanrisk) efter vi betalt av bilen.
Om jag ska baka in målsparet i buffert och mellanrisk, hur gör jag? Renoveringen är ju pågående, så dessa pengar bör kunna tas vid behov. Nu i februari ska nytt värmesystem installeras i halva huset och vi renoverar just nu två rum där inför det. Vi räknar med att nästan hela målsparet ryker innan björkens lövsprickning, beroende på när vår rörmokare skickar fakturan.
Efter det är vi inte färdiga, utan samma sak ska göras i andra halvan av huset, således väntar ca 2-3 år till av intensivt sparande (långsammare pga blivande föräldrapenning och -ledighet).
Jag förstår ju att det vore vettigt att låta pengarna jobba under tiden. Men hur fördelar jag detta på bästa sätt? Ska bufferten vara störst pga behovet att använda pengarna är det ju ingen vinst… men om mellanriskhinken ska vara större finns ju risk att vi måste pausa renovering tills börsen återhämtar sig, eller ta förlusten.
Hjälp!