Tankar om olika konton/"hinkar", LYSA

Tänk att man har ca 900 000 att fördela,
Har månatliga utgifter på ca 15000,
Skulle en rimlig fördelning vara
200 000 på sparkontot (buffert)
200 000 på mellanrisk (60/40)
500 000 på högrisk (90/10)

Sparande en vanlig månad tänker jag ungefär:
2000 kr till bufferten
2000 kr till mellanrisken
3000 kr till högrisken

OM, man behöver använda mer pengar än en vanlig månad, oförutsedda händelser, en resa eller liknande, första hand ta pengar från sparkontot, andra hand ta pengar från mellanhinken.

Tankar/input?

Det går i min värld inte att säga så. Allting behöver kopplas till personliga mål och då i synnerhet relaterat till bostad (nuvarande vs. framtida) och planer gällande familj.

1 gillning

Precis som JesseX säger behöver du fundera på målet med pengarna och din egna personliga risktolerans. Du är ung och har eventuellt många stora kostnader framför dig, bostadsköp och liknande. Å andra sidan har du också låga utgifter och kommer troligen inte drabbas av plötsliga oförutsedda stora utgifter (värmepannan går sönder, bilen går sönder).

Personligen sparar jag inte i så konkreta delar, utan har helt enkelt en stor del globala fonder vid sidan av buffert, hus och lån. Jag försöker istället beräkna risknivå utifrån ett holistiskt perspektiv i vår ekonomi och se till att jag ligger rätt i risk.

En konkret input på din plan är att du nog inte behöver spara till din buffert. Välj en lagom nivå och håll den där. Jag tror inte det finns någon poäng för dig att ha mer är 200k i buffer, om ens det. Det som blir över efter utgifter och sparande varje månad hade jag lagt i högrisk. Behöver du ta en stor summa tar du, precis som du säger från buffert och börjar fylla på den igen efter det.

2 gillningar

Varför lägga till mer pengar i “Buffert hinken” varje månad om du redan har 200.000 där?

1 gillning

Hej!
Som andra har varit innepå är det helt en fråga om riskbenägenhet och vad slutmålet är så jätte svårt att svara på.
Det jag tänker på precis som tdigare talare är att om du har en buffert på 200.000 så behöver du inte spara till den nå mer om det inte är så att de är en kommande renovering av hus på gång eller stora utgifter som du väntar dig.
Sen om om du skulle bheöva ta ut pengar så är de bufferten som tas från först, sen fylls bufferten på igen tills den är på önskan nivå, antingen via månadssparande eller att du för över från mellanrisken.
Högrisken ska ju så gott som möjligt inte röras förens slutmålet med långtidssparandet är nått.
Sen så tänker jag rent spontant att bufferten ska vara till för något oförutsedd, en resa som du nämde är inte en oförutsedd utgift enligt mig utan den kan du ha en del av ditt sparkonto till på vanliga banken. Typ ett “Resekonto” dit du för över 1000-2000kr månaden istället för till bufferten på Lysa, då de pengarna kommer användas inom antagande närtid :slight_smile: !

Edit: Jag själv kör 1 x månads i utgifter på buffertkonto på vanliga banken, 3 x månadsutgifter på Sparkonto på Lysa ifall jag skulle bli av med jobb eller katterna blir sjuka eller liknande. Sen kör jag allt i en högrisk 90/10 ISK på Lysa som inte ska petas på på minst 10 år. Men allas riskbenägenhet är olika.

2 gillningar