Investering av "temporära likvider"

Halloj!

Vi har gått och köpt nytt hus och gjorde en vinst på 500000 SEK. Just nu ligger de på bankkonto och det vore nog ganska idiotiskt att låta de pengarna ligga kvar där.

Min fråga är helt enkelt vad vi ska göra med pengarna innan vi behöver dem för en planerad renovering om 5 år.

• Lägga in (dvs betala av) på lånet och därmed få lägre månadsränta för att sedan ta ut nytt lån om 5 år
  • Lägga in på sparkonto (kanske binda på 5 år och få bra ränta?)
  • Lägga in på nån lågriskfond i 5 år
  • Andra alternativ?

Det kändes rent spontant som att betala av lånet vore mest lönsamt i detta läget, men det är väl lite svårt att räkna på, eftersom vi har rörlig ränta och tiderna rent ekonomiskt sett är lite hejsan svejsan just nu.

Vad tror ni, är det ett solklart case?

Den blir bäst om du vet att du behöver pengar exakt om 5 år. Annars om du vill ha det tidigare kan du ta rörlig eller 3 års ränta :+1:

1 gillning

Har du några tips på något sparkonto? Känns ju ändå lite läskigt att lägga undan så mycket pengar på en gång. :woozy_face:

Hur ser det ut med vinstskatten? Har ni betalat den eller begärt uppskov? För annars är det 110 000 kr (22%) som ska betalas in till Skatteverket i år - tråkigt om pengarna ligger fast i den nya bostaden då…

1 gillning

Vi har begärt uppskov på det.

1 gillning

Jag hade placerat på sparkonto med så hög ränta som möjligt men jag hade inte bundit det. Jag hade valt ett konto med fria uttag. Och somm sagt, glöm inte skatten :slight_smile:

1 gillning

Om du vill ha sparkonto med insättningsgaranti, fria uttag och hos en aktör som känns trygg skulle jag välja Landshypotek eller SBAB.
Bägge har ränta på över 2% i dagsläget.

Sedan kan du få några tiondelar till på andra ställen.

1 gillning

Tack för tipsen!

Är det något speciellt jag behöver tänka på gällande skatten för sparkonton, eller tänker du på ISK-skatten (för det är väl ISK man använder på sparkonton, va?)?

Alternativet är kanske att köra bundet på 24 mån på Avanza Sparkonto+ (via Klarna eller Collectorbank eller nåt)? Det känns ju också hyfsat safe och då får jag 3%.

Det verkar som att ingen körde på alternativet att betala av lånet, vilket överraskade mig lite. Kan det inte vara smartare nu när bolåneräntorna är så höga?

1 gillning

Jag skulle betala på lånet. Varför binda upp pengar på ett sparkonto och samtidgt betala låneränta till banken?

Dessutom kan ni inte veta exakt vad renoveringen om fem år kommer att kosta. Tar ni nytt lån då vet ni hur mycket det handlar om.

Öronmärker ni nu 500.000 kr för en renovering kommer den också att kosta er minst så mycket. Har ni inga summor öronmärkta kanske ni värdesätter låg belåningsgrad så mycket att ni föredrar en mindre omfattande renovering.

1 gillning

Hur vet vi att banken beviljar nytt lån om 5 år? Antar att det är att höja upp bolånet det gäller. Om värdet på bostaden sjunker så finns risk att belåningsgraden blir för hög för att möjliggöra mer lån.

Jag tycker också sparkonto. Kolla avanza plus olika varianter. Jag hade bundit hälften på 3-5 år och lagt hälften på rörligt med fria uttag. Om ni redan har buffert som klarar en oväntad och stor reparation så kanske det går att binda större del.

1 gillning

Jag kan ju inte det här enskilda fallet men att hålla fast vid ett lån i fem år (och betala för det) av rädsla för att inte kunna låna igen låter väldigt räddhågsikt. Livet är fyllt av risker varje dag. Ibland får man leva med det.

1 gillning

Varför inte renovera nu när du har pengar? Det kommer förmodligen inte att bli billigare.
Du får ta del av det nyrenoverade nu istället för om fem år.

1 gillning

För att dels har vi planerat in andra renoveringar innan och dels passar den renoveringen inte i vårt liv just nu (kortfattat: ganska omfattande källarrenovering som måste göras, men kan vänta i några år enligt besiktningsman). Jag valde bara att inte ta med detta i frågan för att inte krångla till det i onödan :smile:

Men ja, jag hör vad du säger. Det kan ju också bli så att vi tidigarelägger en aning. Men just nu går det helt enkelt inte, som sagt.

1 gillning

Jämför ditt bolånränta med de fasta räntorna här.

Överväg att lägga pengarna i rullande trancher med fast ränta, t.ex. investera 100 000 kr var tredje månad i en 3-årig fast ränta. På så sätt, om tre år, kommer 100 000 var tredje månad att bli tillgängliga.

Justera mängden och längden upp/ner utifrån dina förväntningar.

1 gillning

Tusen tack för all input.

Efter långa funderingar så blir det nog att vi väljer att gå fegisvägen och betalar av 500k på lånet, så vi hamnar under 70% belåningsgrad och därmed sänker både amorteringskrav och ränta. Pengarna som vi “tjänar in” på räntan kan vi ju spara under tiden.

1 gillning