Hjälp och råd - bolån vs fonder

Hej alla kunniga!

Jag behöver lite hjälp, tankar och råd.
Ska försöka fatta mig kort.

Vi har en bostadsrätt med en belåningsgrad under 50%. Vi vill dock fortsätta amortera minst en tusenlapp i månaden, nuvarande lån är på 1,5 miljoner.

Vi har cirka 800k cash och de ska inte ligga och ätas upp nu när inflationen går upp.
Vi vill ha en del kapital tillgänglig, uppskattningsvis 300k, för eventuella större utgifter.
Inga planer till att flytta (gjordes i våras och därför har vi pengar över).

Och då har vi 500k att investera, alternativt minska bolån (eller både och).
Jag räknar med att våra kostnader ska öka (brf-avgift samt leasing på bil), men vi har goda marginaler för det.
Eventuellt kommer jag vilja köpa en bil om tre år, och räknar med att det ska kosta en halv miljon. Helst ska det betalas kontant, men beroende på räntan då kan lån bli aktuellt (eller utökat bolån).

Vi sparar åt varsitt håll några tusenlappar varje månad, samt 2000/mån i en KF åt barnen.
Vårt sparande lär uppgå till 300-400k (har inte full koll på vad frugan har i dagsläget).

Vad tycker expertisen här vi ska använda de där 500k till?
Tacksam för alla tankar och tips, och även frågor om jag missade något :relaxed:
/Davide

En långsiktig Portfölj för framtiden kanske.

Kolla in Lysa eller kanske basportföljen eller globala barnportföljen på forumet :slight_smile:

Förstår jag saken rätt?
300kkr ska sparas på typ sparkonto och sen har du 500 kkr över som ev ska användas till ett bilköp om tre år?

Tre år är ju ganska kort tid för investeringar i aktier, men å andra sidan så kanske du är flexibel med tidshorisonten?

Man skulle kunna sammanfatta det så. 3 år är inte så flexibelt då nuvarande leasing är på 3 år.
Dock är det sannolikt att vi kommer kunna spara en del, plus eventuellt få in ytterligare kapital.

Så jag skulle säga att pengarna ska kunna jobba i minst 5 år. Jag är även medveten att det kan bli en förlust om vi behöver ta ut pengarna tidigare.
Dock har vi olika buffrar som gör mig inte oroligt.

Frågan kanske kan kokas ner till om det är lönt att minska belåning kraftigt och investera 1500/mån som man sparar på det. Man skulle sprida risker och har stort låneutrymme om man skulle behöva…

Jag kan inte riktigt bestämma mig. Vi är inte mycket riskbenägna men det känns som att det är rätt tid att binda räntan på det lån vi har och försöka låta pengarna jobba.

Kanske köra en 50-50 portfölj på de där 500kkr?
Vi har ju haft lite nergångar nu så jag hade tyckt det känts ganska vettigt att investera lite nu.
Något av dessa alternativ kanske?

1. 250 kkr i en portfölj med lämplig fördelning av indexfonder och 250 kkr på ett sparkonto med ränta.
  2. 250 kkr i en fondrobot tex Lysa med 100% aktieandel och 250 kkr på sparkonto.
  3. Samma som alt 1 eller 2 fast du amorterar 250 kkr på ditt lån i stället. Vad har du för ränta? Fast eller rörligt?

Tack för tips! Låter som bra och vettiga alternativ.

Vi har just nu rörlig ränta men ska byta bank och binda. Förmodligen delar vi nuvarande lån i två och binder olika (3 och 5 år, alternativt behåller det som ett och binder på 5 år).
Med Thedeén som riksbankschef förväntar jag mig en stramare räntepolitik och därmed på sikt dyrare lån.

Ska kolla sparkonto med bra ränta också.
Tack igen!

Ett tillägg är att ju att det kan vara vettigt att minska aktieandelen ju närmare behovet av pengarna är.
Eller att du kanske lägger månadssparandet på sparkontot också, så minskar ju aktieandelen automatiskt.