Förslag på sparande

Hej!

Vi behöver input på förslag hur vi ska göra med vårt sparande.

Vi lyckades binda hela vårt bolån i 5 år i slutet av 2021 och har nu 4 år till med väldigt förmånlig ränta.
Vi vill sätta av pengar så att vi är förberedda på en högre ränta när lånet återigen blir rörligt 2027. Dvs mellanskillnaden mellan 4%-1,3%?
Och hur ska vi spara dem? De kanske ska användas inom 10 års sikt. Eventuellt ta ut dem redan om 4 år och amortera, utifall räntan är väldigt hög just då.

Har någon av er något bra förslag på sparandeform?

Tack! :slightly_smiling_face:

Kanske använda dessa pengar att amortera extra redan nu?

Det enda säkra kortet här skulle vara att binda pengarna på ett sparkonto på kanske 3 år, går ändå att få lite över 3% där (30% skatt på avkastningen, ska dock ställas mot 30% ränteavdrag på lånet).

Börsen är alldeles för osäker på 4 års sikt skulle jag påstå. Risken är då att de pengarna är mindre värda om 4 år vilket tar bort ert handlingsutrymme.

Utöver det så kan man väl titta på räntefonder eller liknande, men är tveksam till att det skulle ge så mycket mer avkastning gentemot sparkontot.

Alternativa sparformer (typ savelend, trine osv) avfärdar jag i detta fall då jag själv lägger dom i samma risknivå som börsen

Allt gott!

Nja, först så är lånet bundet; jag kan inte amortera mer. Sedan är avkastningen bättre på typ Ikano med 2% ränta på sparkontot jmf med bolånet på 1,3%. Så det hade oavsett varit böttre att sätta pengarna på sparkontot.

1 gillning

Tack!

Det är månadssparande som jag tänkte, motsvarande mellanskillnaden.

Stort tack för inspel, Kloka tankar och idéer

Ett alternativ är lysa 40% aktier / 60% räntor och sedan flytta 10% per år från aktier till räntor. Osäkert dock om detta ger bättre riskjusterad avkastning över 4 år än bundet sparkonto med 3% ränta…

1 gillning