I t ex en bostadsrättsförening så gör man ju det där med lånade pengar och avsättningarna görs via amortering istället. Nu har det ju dock blivit lite krångligare att öka på sitt bolån som privatperson så det är kanske mindre attraktivt.
Jag tycker att en bra tumregel är att byggnaden (exkl marken) har en avskrivningstid på 50 år. Inom loppet av 50 år bör du alltså räkna med att allt behöver bytas ut: tak, dränering, kök, badrum, uppvärmningssystem, etc etc…
Har sparat 8k i månaden på att vanligt sparkonto. Räntan är väl inget att hurra för men ska det vara tillgängligt för uttag så finns det ju inte så många bra alternativ. Summan börjar dock närma sig 400k så tycker det är dags att pausa detta sparande och köpa indexfonder istället. Vill det sig illa kanske vi behöver få loss upp till en miljon på kort tid, men då får vi hantera det. Belåna huset mer är inte en möjlighet då vi redan maxat bolånet på Avanza.
Det optimala vore väl att avsätta en reparationefond, men i praktiken tas pengarna från den pott där det råkar finnas (eller lånas om det blir för omfattande).
Har du inte ganska stort utrymme för att ta det som det kommer? om man vet 3 månader innan och sparar 25k mån så hade jag bara divergerat om pengarna ditåt. Lite portföljbelåning om de krisar och blir akut? Du har ju redan 100k +25k varje månad.
Det är lite de tankarna jag är ute efter. Skall jag blåsa bufferten på något som jag vet kommer komma eller avsätta pengar utanför bufferten och då ha ”onödigt” mycket pengar totalt på banken.
Kan inte stå helt utan buffert då jag har hundar och behöver kunna ta självrisken hos veterinären när som helst.
Kanske tänka att bufferten helst inte får sjunka under 50k (eller vad du nu känner dig trygg med), buffertpåfyllning till 100k tar dig 2 månader. Kan man inte göra lite både och? Om jag ska resa tex så sparar jag bara tills jag har tillräckligt och slutar månadsspara, råkar jag ta från bufferten för spontanresa så fortsätter jag bara att fylla på månadsvis. Skulle de verkligen krisa så har jag alltid portföljbelåning också. Har du utrymme här du kan ta av? eller är tanken på portföljbelåning no go? Själv gillar jag bara inte att ligga ute med för mycket pengar utanför börsen, speciellt nu när jag bygger upp, men jag sparar också ganska mycket per månad så känner mig bekväm med det.